پشت پرده مذاکرات درباره ترکیب کابینه عراق از زبان نماینده «سائرون»

پشت پرده مذاکرات درباره ترکیب کابینه عراق از زبان نماینده «سائرون»
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 16:44

نماینده ائتلاف سائرون جزئیاتی از مذاکرات پشت پرده میان «مصطفی الکاظمی» و احزاب سیاسی درباره ترکیب کابینه جدید عراق فاش کرد.

العالم-عراق

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق، امروز (سه شنبه - ۲۱ آوریل)، توضیحاتی درباره جدیدترین اخبار مربوط به تشکیل دولت جدید این کشور ارائه کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه، در انتخاب دو وزیر کشور و دفاع به احزاب سیاسی اجازه دخالت نداده و به همه آنها ابلاغ کرده است که انتخاب این دو وزیر تنها بر عهده او است و به کسی اجازه دخالت در انتخاب آنها را نمی‌دهد و تنها سهم هر یک از طیف‌های سیاسی را در این وزارت‌خانه رعایت خواهد کرد.

وی افزود: الکاظمی همچنان بر این آزادی و اختیار خود در انتخاب وزرای کشور و دفاع بدون دخالت هیچ فردی، اصرار دارد.

المسعودی ادعا کرد که احزاب سیاسی شیعی همچنان بر سر انتخاب وزیر نفت و احزاب سنی بر سر انتخاب وزیر آموزش و پرورش اختلاف‌نظر جدی دارند.

این نماینده عراقی افزود که ائتلاف سائرون معتقد است که موفقیت دولت آتی در تحقق برنامه‌اش است نه تشکیل دولت و گرفتن رأی اعتماد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، نهم آوریل، در پی انصراف «عدنان الزرفی» از نخست‌وزیری، «مصطفی الکاظمی» را مامور تشکیل کابینه کرد و بر اساس قانون اساسی، وی 30 روز مهلت دارد تا کابینه جدید را برای گرفتن رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند.

«حنین القدو» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون الفتح دیروز (دوشنبه - 20 آوریل)، با اشاره به اینکه الکاظمی خواسته‌های فراکسیون‌های بزرگ را پذیرفته ، گفت که کابینه او آماده است و هفته آینده از پارلمان برای برگزاری جلسه اعطای رأی اعتماد دعوت خواهد شد.

او افزود که الکاظمی خواسته‌های فراکسیون‌های بزرگ سیاسی در خصوص توزیع مناصب بر اساس سهمیه‌بندی‌های سیاسی را پذیرفته است و تشکیل دولت نیز بر اساس سهمیه‌بندی‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر، امروز «عامر الفائز» نماینده مستقل پارلمان عراق درباره سازوکار انتخاب وزرا در دولت جدید عراق گفت که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه، از شیوه جدیدی برای انتخاب اعضای دولتش استفاده کرد. وی برای هر پست وزارتی سه گزینه پیشنهاد داد و به فراکسیون‌های سیاسی پیشنهاد داد که یکی از این گزینه‌ها را تایید کنند. الکاظمی برای گروه‌های سیاسی نیز حق اعتراض و حتی تغییر این گزینه‌ها را قائل شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها