ایالت جرجیا به رغم هشدارهای بهداشتی قرنطینه را می شکند/ درگیری ترامپ با فرمانداران

ایالت جرجیا به رغم هشدارهای بهداشتی قرنطینه را می شکند/ درگیری ترامپ با فرمانداران
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 16:32

فرماندار ایالت جرجیا قصد دارد نخستین ایالتی از آمریکا باشد که فعالیت‌های اقتصادی را ازسر می‌گیرد، اما بسیاری از کارشناسان، رفع سریع هرگونه محدودیت‌های پیش‌گیری از ویروس کرونا را مخاطره‌آمیز و سبب افزایش مرگ‌ومیر می‌دانند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش شبکه سی‌ان‌ان، برین کمپ (Brian Kemp) فرماندار ایالت جرجیا، با وجود هشدارهای مسئولان بهداشت و درمان آمریکا، قصد دارد در دو مرحله زمانیِ پنجم و هشتم اردیبهشت ماه، مکان‌های عمومی مربوط به کسب‌وکار را بازگشایی کند.
این شبکه خبری افزود: تصمیم فرماندار ایالت جرجیا بر بازگشایی کسب و کار دراین ایالت بنابر نموداری است که توسط «موسسه درمان سنجی» آمریکا منتشر شده و کاخ سفید نیز بسیار بر آن تکیه دارد.

بنابر این نمودار، آخرین «پیک» مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مربوط به ۱۳ روز پیش بوده است.
سی‌ان‌ان با استناد بر همین نمودار، پیش بینی می‌کند که روزانه ده‌ها نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در هفته پیش رو جان خواهند باخت.

این نمودار می‌گوید در ایالت جرجیا تا پس از ۱۵ ژوئن نباید محدودیت‌های اجتماعی برداشته شود، با این حال فرماندار این ایالت تاکید می‌کند که از توان و ظرفیت لازم برای مقابله با این ویروس برخورداریم.

درگیری‌ ترامپ با فرمانداران

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هفته های گذشته، با فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا بر سر اینکه چه کسی این ایالت‌ها را باز‌گشایی کند و چه موقع این کار انجام شود درگیری‌هایی داشته‌ است.

وی خود را برای یک مبارزه طولانی با فرمانداران آمریکایی آماده می‌کند تا خود را از پیامد‌های سیاسی ویروس کرونا نجات دهد.

پایگاه خبری-تحلیلی پولیتیکو نوشته در روز‌های آینده درگیری و خصومت ترامپ با فرمانداران بیشتر خواهد شد، مقامات ارشد دولت ترامپ و مشاوران وی می‌گویند احتمالاً در روزهای آینده خصومت بین ترامپ و فرمانداران افزایش خواهد یافت؛ زیرا ترامپ انتخاب مجدد خود در انتخابات ۲۰۲۰ را در دامن زدن به این اختلافات می‌بیند. فرمانداران ایالت‌های آمریکا، کشور چین و سازمان بهداشت جهانی آخرین قربانیانی هستند که وی می‌تواند با آنان خودی نشان دهد و بر آنان قلدری کند.

اعتراضات در ایالت‌های تگزاس، کارولینای شمالی، میشیگان و نیوهمپشایر، نشان داد که آمریکایی‌های بسیاری از تعطیلی اقتصادشان درمانده شده‌اند.

ابراز بی‌اطلاعی شهردار آتلانتا
درهمین حال کیشا لنس باتمز (Keisha Lance Bottoms) شهردار شهر آتلانتا، مرکز ایالت جرجیا به سی‌ان‌ان گفته که از تصمیم فرماندار درخصوص ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی بی‌اطلاع بوده و در این‌باره با او مشورت نشده است.

وی افزود: بعنوان والدین فرزندام از این بازگشایی نگرانم.

۲برابر شدن شمار جان باختگان

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش داد: در حالی فرماندار ایالت جرجیا و دیگر ایالت‌های آمریکا قصد بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی را دارند که شمار جان باختگان مبتلا به این ویروس در یک هفته اخیر ۲ برابر شده است.

هشدار متخصصان
براساس این گزارش، هرگونه تسهیل قرنطینه و برداشته شدن محدودیت‌های اجتماعی که جنبه پیش‌گیری انتقال این ویروس را دارد تا زمانی که آزمایش‌های گسترده‌ای در این زمینه از شهروندان آمریکایی صورت نگیرد، مخاطره آمیز است.
دکتر آنتونیو فائوچی در این باره گفت: هرچه قدر کم‌تر این ویروس را تحت کنترل قرار دهیم، احیای جدی جامعه و اقتصاد ممکن نخواهد بود.

سی‌ان‌ان در این گزارش انتقادی خود افزود: بنابر مدلی که وضعیت مناسب برای بازگشت به حالت عادی را پیش بینی می‌کند، بطور مثال در ایالت نیویورک برای آنکه فعالیت‌های اقتصادی و اماکن عمومی بازگشایی شود باید آمار ابتلا افراد به ویروس کرونا حداقل به ۲۰ مورد در روز برسد، اما اکنون روزانه پنج هزار در روز مبتلا می‌شوند.

نگرانی آمریکایی‌ها از بازگشایی سریع اماکن عمومی

سی‌ان‌ان افزود: نظرسنجی‌های جدید نیز همگی از نگرانی عمومی درزمینه هرگونه برداشته شدن سریع محدودیت‌های اجتماعی برخورد با ویروس کرونا خبر می‌دهند.

در نظرسنجی شبکه ان.بی.سی این میزان نگرانی در میان آمریکایی‌ها ۵۸ درصد و موسسه «پیو» نیز آن را ۶۶ درصد اعلام شده است.۲۰۲۳

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان در حال نزدیک شدن به ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است که این تعداد بیش از ۱۷۱ هزار نفر جان باخته‌اند.
آمریکا نیز با نزدیک به ۷۹۳ هزار مبتلا و افزون بر ۴۲ هزار و ۵۰۰ جان باخته، حدود یک سوم مبتلایان و جان‌باختگان به ویروس کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است.

پربیننده ترین خبرها