انتقاد لاوروف از تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه کشورها در شرایط کرونا/ اتهام هسته ای واشنگتن به مسکو / آمریکا در تدارک خروج از معاهده آسمان‌های باز

انتقاد لاوروف از تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه کشورها در شرایط کرونا/ اتهام هسته ای واشنگتن به مسکو / آمریکا در تدارک خروج از معاهده آسمان‌های باز
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 16:54

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا حتی در شرایط کرونا از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی در مورد ایران، کره شمالی و سوریه صرف نظر نمی‌کند.

العالم ـ اروپا

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در میزگردی سیاسی در بنیاد دیپلماسی عمومی گورچاکوف روسیه با انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا که غیرقانونی است به مردم شماری از کشورها زیان‌های سنگین وارد کرده است، این کشورها ازجمله شامل ایران، سوریه و کره شمالی می‌شوند.

لاوروف افزود: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا از پیشنهاد برای توقف انسانی تحریم‌ها استقبال نمی‌کنند و به تحریم خود در زمینه ارسال کالاها و تجهیزات لازم برای مبارزه با ویروس کرونا ادامه می دهند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، این محدودیت‌ها، مانع از خرید تجهیزات و وسایل ویژه محافظت کننده دربرابر ویروس کرونا ازسوی کشورهای یاد شده (ایران، سوریه و کره شمالی) می‌شود.

لاوروف گفت: بدیهی است کرونا که آزمون دشواری برای همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بود باید ما را ترغیب به تفکر در مورد رویدادهای جهان کند و اینکه چگونه باید زندگی و پیشرفت کنیم و صلح و ثبات و امنیت را برای جهان تامین کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی نیاز به رویکردهای جمعی برای بنای روابط بین‌المللی داریم، نظریه برتری جویی، سلطه طلبی در قرن ۲۱ بیهوده و بی‌جا است.

غرب نگران رقابت اقتصادی با اتحادیه اوراسیا

وزیر خارجه روسیه انتقاد کشورهای غربی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ترس از رقابت در منطقه آسیای مرکزی خواند و اظهار داشت: هیچ مرزی برای تکامل وجود ندارد. اما اگر در قرقیزستان این نظریه رایج و منتشر می شود که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید تحولاتی صورت گیرد من این احتمال را بعید نمی‌دانم که این انعکاس فرآیند رقابتی است که شرکای غربی ما درپی آن هستند.

لاوروف گفت: ما چنین رقابتی را غیرسازنده می‌دانیم و بهتر است برای کمک به کشورهای آسیای مرکزی همکاری کنیم.

هم‌اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس‌، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند، اما این اتحادیه با بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده است.
ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری را داد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت.

اتهام هسته ای آمریکا به روسیه

وزیر خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: اتهام آمریکا به روسیه مبنی بر نقض قرارداد منع آزمایشات هسته ای بی اساس است.

وی افزود: آمریکا به این خاطر روسیه را به نقض این قرارداد متهم می کند تا تصمیم خود برای عدم پیوستن به این قرارداد را توجیه کند.

آمریکا از معاهده آسمان‌های باز خارج می شود

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد، از قرار معلوم آمریکا تصمیم گرفته است از پیمان آسمان‌های باز خارج شود.

وی افزود: کارشناسانی که اوضاع پیرامون این معاهده را پیگیری می‌کنند معتقدند که آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز آماده شده است و ما فکر می‌کنیم که این ارزیابی ممکن است واقعیت داشته باشد.

لاوروف در همین حال گفت که شک دارد که کشورهای اروپایی از آمریکا پیروی کرده و از این معاهده خارج شوند.

وزیر خارجه روسیه این را نیز گفته که آماده مذاکره با اتحادیه اروپا در هر شرایطی است.

به گزارش ایرنا، معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است.

معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالفت شروری، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم تعیین هر چه سریعتر نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی تاکید کرد.

لاوروف همچنین گفت که روسیه امکان تاسیس دفتر نمایندگی بازرگانی در گرجستان را در صورتی که این کشور چنین پیشنهادی را بدهد بررسی می کند.

پربیننده ترین خبرها