کاهش قیمت نفت و انهدام اقتصاد جهانی

کاهش قیمت نفت و انهدام اقتصاد جهانی
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 19:57

کارشناسان اقتصادی معتقدند که فشارهای سیاسی آمریکا مانع متعادل شدن بازار نفت در جهان بوده و 30 میلیون بشکه مازاد تولید به ویژه تولید بالای عربستان سعودی در روزهای اخیر باعث شدت یافتن بحران و کاهش بی سابقه بهای نفت شده است.

العالمنظرکده

این کارشناسان تصریح کردند که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هیچ نگرانی از کاهش بهای نفت و رشد منفی اقتصاد کشورش ندارد چرا که می داند عربستان سعودی آنقدر پول دارد که قادر است اقتصاد آمریکا را در هر شرایطی نجات داده و آن را مجددا شکوفا کند.

کاهش تجارت جهانی با آمریکا به میزان 110 میلیارد دلار، کاهش 40 درصدی تولید ملی آمریکا و کاهش 10 درصدی رشد اقتصاد آمریکا باعث کاهش شدید قیمت نفت شد علاوه بر آنکه آمریکا برای در هم کوبیدن رقبایش از مزدورش عربستان سعودی خواست در روند کاهش قیمت جهانی نفت شرکت کند که البته آل سعود این خواست اربابش را با سرعت پذیرفت.

کارشناسان می گویند برای نجات بازار نفت در 10 سال آینده باید تدابیری اساسی مانند ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا اتخاذ نمود که البته نیازمند کاهش عرضه این ماده دبه میزان 30 میلیون بشکه است چرا که تولید نفت در زمان حاضر 110 میلیون بشکه است که بازار فقط توان پذیرش 85 میلیون بشکه را دارد به ویژه که به خاطر شیوع ویروس کرونا، بسته شدن کارخانجات و شرکت های هواپیمایی و دیگر صنایع، تقاضا برای خرید نفت به میزان زیادی کاهش یافته است.

البته برخی از کارشناسان معتقدند بحران فعلی نفت باعث می شود چین بتواند به جایگاهی در خور شأن خود در اقتصاد جهانی دست یابد، علاوه بر آنکه آمریکا نیز به خاطر این بحران دریافت نه تنها قدرتمند نیست بلکه پایه هایش سست است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها