کوچ بن‌سلمان از کلوپ‌های شبانه به باشگاه‌های ورزشی

کوچ بن‌سلمان از کلوپ‌های شبانه به باشگاه‌های ورزشی
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 21:44

ناظران به رفتارهای ولیعهد سعودی و پیامدهای تصمیمات فاجعه‌بار او بر کشورش و منطقه و حتی جهان معتقدند که این جوان طماع و جاه‌طلب یا فردی بدشانس است و یا سبک‌مغز و کم‌عقل؛ وگرنه روزی نیست که عربستان سعودی به دلیل نبوغ انفجاری او با فاجعه‌ها و مشکلات درگیر نشود.

العالم- عربستان سعودی

"محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی در هر موضوعی وارد می‌شود آن را به بن‌بست می‌کشاند، زمانی‌ که خواست در بازار نفت مداخله کند بهای آن به زیر صفر سقوط کرد و زمانی‌که خواست گروهی را بر گروهی دیگر در یمن یا لبنان یا عراق پیروز کند، در یمن زیرساخت‌های این کشور را نابود کرد و در آن مرگ، گرسنگی، بیماری و سرطان به بار آورد، در لبنان نیز نخست‌وزیرش را در جلوی دیدگان جهانیان به گروگان گرفت؛ چرا که با اوامر وی مخالفت کرده بود و در عراق نیز بذر مرگ و درگیری‌های قومی را کاشت. سپس در قضیه فلسطین دخالت کرد که در این دخالت بیشتر از داماد یهودی رئیس‌جمهوری آمریکا، یعنی "کوشنر"، به اسرائیلی‌ها گرایش پیدا کرد و زمانی‌که خواست مخالفانش یا مشتاقان تاج و تخت پدرش را ساکت کند، آنها را قطعه‌ قطعه‌ کرد یا سوزاند و پسرعموها و عموهای مخالف خود را زندانی کرد. بن‌سلمان همچنین زمانی‌که خواست اصلاحات اقتصادی انجام دهد طرحی خیالی ترسیم کرد که بسیاری آن را مایه تمسخر می‌دانند.

چهره عربستان سعودیِ امروز با چهره عربستان سعودیِ قبل از صعود بن‌سلمان از شانه‌های پدر بیمارش به قدرت، متفاوت است؛ او بعد از به قدرت رسیدن چهره رشک‌برانگیز این کشور را کاملا ویران کرد و این کشور اینک به زندانی بزرگ و منبع جنگ‌ها، فتنه‌ها و هرج و مرج‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی و حتی اجتماعی تبدیل شده است.

بن‌سلمان دست به دامان دوستش، کوشنر و نیز "کیم کارداشیان" ستاره تلویزیون آمریکا و دوست وی "کارلا دی‌بلو" صاحب شرکت مشاوره‌ای بزرگ و متخصص در زمینه برقراری تماس‌ها میان خاورمیانه و آمریکای شمالی می‌شود. این افراد از بن‌سلمان می‌خواهند که بر روی "هنر" سرمایه‌گذاری کند و کلوب‌های شبانه در کشورش تاسیس کند و کنسرت‌های فصلی و غیرفصلی را برای گروه‌های موسیقی به صورت مختلف برپا کند و در این جایگاه‌ها، ممنوعیت مشروبات الکی را لغو کند؛ و بن‌سلمان نیز چنین اقداماتی انجام داد امری که باعث خشم و نارضایتی حتی علمای وهابی نزدیک به وی شده است و اگر آنها با این شاهزاده دیوانه مخالفت علنی کنند راهی جز به سوی زندان ندارند.

به نظر می‌رسد وجهه عربستان در زمان این شاهزاده جوان به اندازه‌ای زشت و لکه‌دار است که حتی گروه‌های موسیقی و رقص نیز نتوانسته‌اند به موفقیت‌ طرح بن‌سلمان برای مدرنیزه کردن عربستان سعودی حتی از دیدِ همپیمانان آمریکایی‌اش، کمکی کنند. این شاهزاده پیشانی‌سفید همچنین از دوست کارداشیان، یعنی کارلا دی‌بلو خواست به عربستان سعودی بیاید تا راهی برای نجات آبرویش یا حداقل بهبود وجهه‌اش ایجاد شود و او نیز اخیرا چند بار عازم این کشور شد و اخبار مربوط به این سفرها را می‌توان از صفحه اینستاگرام او رصد کرد. دی‌بلو یک راه‌حل جادویی پیشنهاد داد مبنی بر این‌که بن‌سلمان در باشگاه‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال سرمایه‌گذاری کند؛ ایده‌ای که تحسین بن‌سلمان را برانگیخت به‌گونه‌ای از شوق و ذوق در پوستش نمی‌گنجید. به این ترتیب، این شاهزاده به صندوق سرمایه‌گذاری سعودی دستور داد باشگاه فوتبال انگلیسی "نیوکاسل یونایتد" را بخرد که طبق گزارش‌های رسانه‌های انگلیسی، این قرارداد مراحل نهایی خود را طی می‌کند و حدود 300 میلیون پوند( معادل 345 میلیون یورو) برای این صندوق هزینه تحمیل کرده است.

حتی در این موضوع نیز شانس با بن‌سلمان یار نشد و خشم نهادهای حقوق و انسان‌دوستانه در جهان را برانگیخته و آنها بن‌سلمان را به سرپوش گذاشتن به جنایاتش و ترمیم وجهه‌اش از طریق به خدمت گرفتن هنر ورزش متهم کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که سازمان عفو بین‌المللی به مسئولان فوتبال لیگ برتر انگلیس درباره پیامدهای این قرارداد و فروش این باشگاه به این شاهزاده هشدار داده است. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید عربستان می‌خواهد با برگزاری مسابقات ورزشی، سابقه‌اش در حقوق بشر را رفع و رجوع کند.

عجیب این است که بن‌سلمان، که شهرت و ترمیم وجهه خود را در کلوب های شبانه و باشگاه‌های ورزشی جست‌وجو می‌کند و بیش از یک تریلیون دلار به خزانه عربستان هزینه تحمیل کرد و میلیون‌ها دلار برای این باشگاه و کلوب ها و نیز برای ترامپ و دخترش ایوانکا و دامادش کوشنر و امثال کارداشیان و دی‌بلو خرج کرده است کافی بود که این پول‌ها را برای مردم خود و ملت‌های عرب و به‌ویژه برای مردم یمن هزینه کند و بدین ترتیب وجهه بی‌اعتبار خود را ترمیم کند. از این‌روست که این مرد بدشانس و یا کم‌عقل است.

پربیننده ترین خبرها