فرمانده آمریکایی درباره پرتاب ماهواره نور: ایران توان تهدید متحدان ما را دارد

فرمانده آمریکایی درباره پرتاب ماهواره نور: ایران توان تهدید متحدان ما را دارد
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 23:20

یک مقام وزارت دفاع آمریکا چهارشنبه به پرتاب ماهواره نظامی نور واکنش نشان داد و گفت این نشان می‌دهد ایران توان تهدید متحدان آمریکا را دارد.

العالم - آمریکا

دو مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا امروز در یک کنفرانس خبری به تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی ایران و اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پرتاب ماهواره نور پرداختند.

«جان هایتن»، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پرتاب این ماهواره از سوی ایران موفقیت‌آمیز بوده است گفت: «هنوز اطلاعاتی در این خصوص ندارم.»

هایتن در ادامه گفت: «ما هر راکت یا موشکی که از زمین پرتاب می‌شود را رصد می‌کنیم.»

او سپس درباره برد ماهواره پرتاب‌شده گفت: «مسیر زیادی را پیمود که این نشان می‌دهد ایران توانایی تهدید همسایه‌های خود و متحدان ما را دارد.»

«دیوید نورکوئست»، معاون وزیر دفاع آمریکا هم در این کنفرانس خبری درباره توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود به نیروی دریایی دستور داده قایق‌های نظامی ایران را «در صورت ایجاد مزاحمت» برای کشتی‌های آمریکایی هدف قرار دهند اظهار نظر کرد.

او در جمع خبرنگاران گفت: «پیام رئیس‌جمهور روشن است. فکر کنم ایرانی‌ها آن را درک می‌کنند.» نورکئست در بخش دیگری از سخنانش گفت این پیام، «بسیار مفید» است.

ترامپ امروز در توییتی نوشت: «به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام به سمت هر قایق ‌(های) ایرانی که قصد مزاحمت برای کشتی‌های ما را در دریا دارند، شلیک و آنها را ساقط کنند.»

ژنرال هایتن هم درباره این توئیت گفت: «خوشم آمد که رئیس‌جمهور به یک دشمن هشدار داد. [ترامپ به ایران گفت] اگر شما این راه را ادامه دهید ما سراغتان می‌آییم و با قدرت هم می‌آییم، پس این راه را نروید.»

وی ادامه داد: «اگر شاهد اقدام خصمانه یا نیت خصمانه‌ای باشیم حق داریم به آن، از جمله با زور نظامی پاسخ دهیم. الان هیچ‌کس نباید تردید کنند که فرماندهان ما مجوز دارند به هر اقدام یا نیت خصمانه‌ای پاسخ دهند.»

هایتن گفت ارتش آمریکا باید این دستورالعمل از سوی رئیس‌جمهور را به فرمان‌هایی قانونمند تبدیل کرده و اجرا کند.

ساعاتی قبل‌تر یک مقام وزارت دفاع آمریکا ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره هدف قرار دادن قایق‌های نظامی ایران را رد کرد.

یک مقام پنتاگون در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت این وزارتخانه هیچ دستورالعملی مبنی بر دستور ترامپ جهت هدف قرار دادن قایق‌های ایران دریافت نکرده است.

یک مقام ارتش آمریکا هم گفت بعد از رویارویی شناورهای نظامی ایران و کشتی آمریکایی در خلیج فارس در هفته گذشته اتفاق دیگری بین نیروهای ایران و آمریکا رخ نداده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها