حمالی و گلوله؛ پاداش مزدوری برای سعودی

حمالی و گلوله؛ پاداش مزدوری برای سعودی
پنج‌شنبه 4 ارديبهشت 1399 - 17:30

رژیم سعودی در هیچ‌یک از جنگ‌های چندگانه‌اش، خواه سیاسی یا نظامی یا حتی اقتصادی، که اخیرا آغاز کرده، موفق نبوده است. شکی نیست که ریاض بدترین بحران‌های داخلی و خارجی را تجربه می‌کند.

العالم- کشکول

به گزارش العالم، بحران‌های عربستان سعودی برای اقتصاد این کشور نفت‌خیز، بسیار بزرگ است و شکی نیست که جنگی که ریاض و همپیمانانش علیه یمن به راه انداخته‌اند، بحران‌هایش را عمیق‌تر و دشواری‌هایش را دو برابر کرده است، تا جایی‌که این رژیم از پرداخت حقوق برای مزدوران و وابستگان خود در یمن عاجز مانده است.

هزاران مزدور ائتلاف متجاوز، که در جبهه‌های جنوبی عربستان در عسیر و جیزان می‌جنگند، ضمن کنار گذاشتن سلاح‌های‌شان، تظاهراتی برگزار کرده و طی آن از ریاض خواستند حقوق و معوقه‌های آنها را که بیش از 6 ماه پرداخت نشده است، بپردازد. این امر باعث شد که نیروهای ارتش سعودی به سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کنند و مانع از وخیم‌شدن اوضاع و رسیدن آن به مرحله شورش شوند.

مزدوران سعودی، که به خاطر این رژیم به وطن‌شان خیانت و آن را حراج کرده‌اند، پاداش‌شان چند گلوله بوده است و نتوانستند ابراز عقیده کنند.

این مزدوران شش ماه بدون دریافت حقوقی تحت فرماندهی افسران سعودی خدمت کردند و طی این دوره، بیشترین تلفات و شکست‌ها را در مقابل نیروهای مشترک یمنی در شمال یمن متحمل شدند. این مزدوران همچنین از رفتار افسران سعودی به ستوه آمده‌اند و چنین رفتاری را غیرانسانی توصیف می‌کردند؛ امری که باعث شد از دستورات سعودی‌ها سرپیچی کنند.

اما به نظر می‌رسد امکان بازگشت این مزدوران نزد خانواده‌ها و روستاها و شهرهای‌شان غیرممکن باشد. رژیم سعودی از دو سال پیش به آنها حق مرخصی نداده است.

رفتار غیرانسانی رژیم سعودی با مزدورانش از حکام آل‌سعود، که نزدیک‌ترین افراد خود را نیز در زندان‌ها زجرکُش می‌کنند، بعید نیست. البته باید یک موضوع را مدنظر قرار داد که پیشروی‌های مستمر نیروهای مشترک یمنی به‌ویژه در جبهه‌های الجوف و مأرب، باعث تضعیف روحیه ائتلاف متجاوز و مزدوران آن شده و این مزدوران را نسبت به ادامه جنگ دلسرد و ناتوان کرده است.

دلایل دیگری از جمله پولی که "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی به چوپان آمریکایی خود یعنی "دونالد ترامپ" پرداخت می‌کند تا از او و تلاش‌ها برای نشستن بر کرسی پادشاهی و همچنین ترمیم وجهه نابود شده‌اش کمک کند و همچنین سیاست‌های تهاجمی و مدیریت ضعیف کشور و ورود ریاض به جنگ‌های فرسایشی از جمله در یمن و جنگ قیمت با روسیه، باعث شده است که رژیم ریاض در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد، تا جایی‌که شرکت‌ غول‌پیکر "آرامکو" اعلام کرده که درصدد اخذ وام 10 میلیارد دلاری است و گمانه‌زنی‌ها مبنی افزایش کسری بودجه و بدهی عمومی این کشور پادشاهی طی سال 2020 سندی بر این امر است که بن‌سلمان عربستان سعودی را به سوی آینده‌ای نامعلوم و خطرناک سوق می‌دهد.

چیزی که مزدوران و طرفداران فریب‌خورده رژیم سعودی متوجه آن نشده‌اند این است که همواره به مزدور به دیده خائن به وطنش و غیرقابل اعتماد نگاه می‌کنند.

ابراهیم شربو - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها