کودتای جنوبی‌ها در یمن وضع بن سلمان را دشوارتر کرد

کودتای جنوبی‌ها در یمن وضع بن سلمان را دشوارتر کرد
يکشنبه 7 ارديبهشت 1399 - 21:03

خبر:

اعلام خودمختاری یا کودتای جنوبی‌ها در 5 استان یمن اگر چه دور از ذهن نبود اما شرایط را برای بن سلمان دشوارتر از هر زمانی کرده است و آخرین امیدها برای تسلط سعودی بر یمن را ناامید کرده است.

تحلیل:

- در واقع اقدام به خود مختاری جنوبی‌ها در یمن آخرین تیر رسمی به پیکر "توافق ریاض" است که تنها چند ماه از انعقاد آن می‌گذرد و قراربود طی این توافقنامه کلیه مشکلات فی مابین سعودی و امارات و بتبع آن اختلافات دست نشاندگان هر دو طرف در یمن یعنی جنوبی ها و هادی به صفر متمایل شود.
-درگذشته ای نه چندان دور بالا گرفتن ترورها در مناطق جنوبی و بویژه در عدن و اخیرا ناکارآمدی اشغالگران در حل مشکلاتی چون سیل، قطعی مکرر برق و ... اهالی جنوب را به این جمع بندی رسانده است که تامین امنیت ومعیشت این بخش ازیمن درسایه استمرار جنگ داخلی ودرعین حال محروم ماندن مردم ازاداره امور شان ممکن نیست.ازدیدگاه جنوبیها تنها منتفع اصلی از همه انچه دریمن درجریان است سعودی ودولت هادی است لذا با اعلام خودمختاری والبته بدون آنکه سعودی را رسما هدف قرار دهند علیه دولت دست نشانده هادی شوریده اند.
-بنظر میرسد این اقدام جنوبی‌ها درهماهنگی کامل با امارات صورت پذیرفته و "عید روس الزبیدی" و "هانی بربک" با این اقدام در عمل خواسته های امارات را عملیاتی کرده اند.
- این جسارت جنوبی‌ها اگر چه مسبوق به سابقه است و پیش از این بکرات در قالب درگیری با نیروهای هادی خود نمایی کرده است اما بنظر می‌رسد درگیری بن سلمان با بحرانهای نفت، زیارت، مشکلات داخلی معطوف به قدرت طلبی مخالفان سلطنت ولیعهد، حملات پر حجم نهادهای حقوق بشری به حکومت سعودی در برخورد با دگر اندیشان، برخورداری انصار الله از دست برتر در جنگ با سعودی و بالاخره تشدید در دوگانگی اهداف سعودی و امارات در خصوص یمن مناسب ترین شرایط را برای جنوبی‌ها در اعلام خودمختاری بدست داده است.
-جنوب یمن درحال حاضر به دو قسمت اماراتی و سعودی تقسیم شده است در استانهای عدن، لهج وابین مجلس انتقالی ودرواقع امارات دست برتر را دارند ودرحضرموت،شبوه ومهره سعودی نقش برتری دارد بنابر انچه گذشت بنظر میرسد چنانکه جنوبیها درمتحد کردن استانهای مختلف درجنوب یمن توفیقاتی بدست اورند انگاه دور ازذهن نخواهد بود که بن سلمان مجبور شود طی معامله ای حساب شده دست از حمایت هادی بردارد بدیهی است که این انتخاب برای ولیعهد جوان بسیار دشوار خواهد بود چرا که ازیکسو بایستی ناخواسته بر پیروزی امارات دریمن صحه بگذارد واز دیگر سو وبشکلی رسمی با تنها بهانه مداخله خود دریمن وجنگ افروزی 6ساله اش یعنی "حمایت از دولت هادی "وداع کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها