آخرین اخبار از بیماری و مرگ احتمالی «اون» تا جایگزینی خواهرش

آخرین اخبار از بیماری و مرگ احتمالی «اون» تا جایگزینی خواهرش
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 - 10:11

این حجم اخبار و بعضا تحلیل‌هایی که در خصوص بیماری و فوت احتمالی 'اون' منتشر شده، اولین بار نبوده و پیش از این چنین شایعاتی به سرعت تکذیب می‌شد، اما این بار عمدتا سکوت کره شمالی را به همراه داشته و همین نکته، موجب گمانه‌زنی درباره جایگزین او شده است.

العالم - آسیا

طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از عارضه مغزی رهبر کره شمالی در رسانه‌های مختلف دنیا منتشر شده که هر کدام با توجه به موضع آن رسانه نسبت به این کشور، جهت‌گیری خاصی داشته‌اند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامتی رهبر کره شمالی پس از آن آغاز شد که او در مراسم صد و هشتادمین سالگرد تولد پدربزرگش در تاریخ ۱۵ آوریل حاضر نشد. «کیم ایل سونگ» بنیانگذار حکومت کمونیستی کره شمالی است و مراسم سالگرد تولدش مهم‌ترین جشن حکومتی این کشور است.

برخی رسانه‌های ژاپنی به نقل از منابع نزدیک به تیم معالجه کننده «کیم جونگ اون» نوشتند که عمل جراحی اول او موفق نبوده و با اینکه رهبر کره شمالی کماکان زنده است اما مغز او فعالیتی نشان نمی‎دهد.

«دیلی میل» از رسانه‌های انگلیسی نیز به نقل از یک روزنامه‌نگار هنگ کنگی ادعا کرد که کیم جونگ اون فوت شده است! خبری که نه تنها هیچ مرجع رسمی آن را تایید نکرد بلکه به سیاق دیگر رسانه‌های انگلیسی، هیچ سندی درباره آن منتشر نشد.

خبرگزاری «تاس» روسیه اما نوشت: «کازبک تایسایف» یکی از نمایندگان مجلس روسیه نیز امروز یکشنبه با سفیر جدید کره شمالی در مسکو صحبت کرد و پس از آن اعلام کرد که حال «کیم جونگ اون» وخیم نیست.

در همین حال برخی منابع از اعزام یک تیم پزشکی چینی برای درمان رهبر کره شمالی خبر دادند و چنانچه رویترز منتشر کرده، تیم پزشکی چینی وارد پیونگ یانگ شده‌اند.

این گزارش مدعی شده؛ ریاست هیات پزشکی چینی را یکی از مقام های بلندپایه حزب کمونیست چین بر عهده داشته و به همراه او چند پزشک هم روز پنجشنبه به پیونگ یانگ سفر کرده‌اند.

از سویی؛ منابع دولتی در کره جنوبی گفته‌اند که گمانه‌زنی‌های گسترده روزهای اخیر در مورد مرگ «کیم جونگ اون» در پی جراحی قلبی او صحت ندارد.

حتی سخنگوی دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی نیز گفته است که در حال حاضر علایمی از کره شمالی به دست نیامده که حاکی از وخامت وضع جسمی رهبر این کشور باشد.

این حجم اخبار و بعضا تحلیل‌هایی که در خصوص بیماری و فوت احتمالی «اون» منتشر شده، اولین بار نبوده و پیش از این چنین شایعاتی به سرعت تکذیب می‌شد، اما این بار عمدتا سکوت کره شمالی را به همراه داشته و همین نکته، موجب گمانه‌زنی درباره جایگزین او شده است.

این در حالی است که رسانه‌های دولتی کره شمالی امروز بدون اشاره به این موضوعات، برخی از سخنان گذشته رهبر جوان خود را منتشر کرده‌اند.

مثلا روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان رسمی حزب حاکم بر کره شمالی با انتشار نامه «کیم جونگ اون» به گروهی از کارگران، تلاش کرده به صورت غیر مستقیم به شایعات پیرامون وضعیت سلامتی او پاسخ بدهد.

رهبر کره شمالی در این نامه از کارگرانی که در ساخت سایت «سام جیون» تلاش کرده‌اند قدردانی کرده است. سام جیون زادگاه «کیم جونگ ایل» پدر «کیم جونگ اون» در نزدیکی کوه «پکیتو» قرار دارد و ساخت آن در ماه دسامبر به پایان رسید.

موضوع جایگزینی و انتقال قدرت در نظام‌هایی با ساختار سیاسی کره شمالی، معمولا با عطش زیادی از سوی رسانه‌ها دنبال شده و هر اتفاق کوچک و بزرگی می‌تواند برداشتهای رسانه‌ای متفاوت را بدنبال داشته باشد.

صرف نظر از صحت و سقم اخبار منتشر شده، اکنون گمانه‌زنی‌ها پیرامون رهبر بعدی کره شمالی نیز به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.

«کیم یو جونگ» مشهور به بانوی آهنین، تنها خواهر رهبر کره شمالی و‌ تنها گزینه جانشینی او است. او که در سال‌های اخیر نامش بر سر زبان‌ها افتاده نیز مانند «اون» در سوییس تحصیل کرده و در سال ۲۰۱۴ که برادرش مدتی بیمار بود، اداره کشور را در دست گرفت.

او که در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی، نماینده رهبر کره شمالی بود، تاکنون چند توافق بین‌المللی را امضا کرده و در دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و ایالات متحده، «اون» را همراهی می‌کرد. آسوشیتدپرس در خصوص آینده جانشینی رهبر کره شمالی نوشته است: کره شمالی در طول هفت دهه گذشته به دست خانواده کیم اداره شده و اکنون روشن نیست چه کسی جایگزین رهبر ۳۶ ساله فعلی خواهد بود.

نکته مهم دیگر که ظرف دیروز و امروز در فضای رسانه‌ای منتشر شده، موضوع احتمال «ترور بیولوژیکی» رهبر کره شمالی است، موضوعی که احتمالا دست‌مایه تحلیل‌ها و اظهارنظرهای بسیاری به ویژه از سوی دوستان کره شمالی خواهد شد.

بر اساس این اخبار و تحلیل‌ها؛ به نظر می‌رسد اگرچه اصل بیماری رهبر کره شمالی قطعی است اما اخبار دیگر پیرامون احتمال فوت او یا بحث ترور بیولوژیکی و امثالهم، تایید شده نیست و تحلیل‌ها و گمانه‌ها پیرامون جایگزین او نیز، بیشتر به نوعی عملیات روانی و بازی رسانه‌ای از سوی دشمنان کره شمالی شبیه است.

نور نیوز

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها