بن سلمان و شلاق زدن بر شریعت برای تبرئه کردن سرکوب

بن سلمان و  شلاق زدن بر شریعت برای تبرئه کردن سرکوب
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 - 20:06

شاهزاده جوان سعودی از زمان تصدی مقام ولیعهدی در این کشور نفت‌خیز و کاملا قبیله‌ای، به عنوان شخصیتی اصلاح‌طلب معرفی شد که به آرزوهای نسل جوان تحقق خواهد بخشید و از حقوق زنان دفاع و تغییراتی بنیادین در انتقال حکومت ارثی از نسل سالمندان به جوانان ایجاد خواهد کرد تا کشور همگام با جهانی که شاهد تحولاتی در عرصه ارتباطات و لغو مرزها میان فرهنگ‌ها و جوانان و نیز جهانی‌‌سازی است، به حرکت درآید.

العالم- عربستان سعودی

از زمانی‌که "محمد بن‌سلمان" اصلاحات وعده‌ داده شده خود را آغاز کرد، درصدد ساکت یا راضی کردن نهادهای بین‌المللی بوده تا وجهه سیاه کشور خود را ترمیم کند و سکوت همپیمانان غربی و سازمان‌های تحت نظارت آنها را دلارهای نفتی و مشارکت در طرح‌های غرب علیه کشورهای مسلمان بخرد. اولین گامی که محمد بن‌سلمان در مسیر این اصلاحات مدیریت‌شده برداشت، شریعت را مسئول بحران سرکوب آزادی زنان در این کشور دانست و کمپین آزاد برای برگزاری مهمانی‌های شبانه و دعوت از زنان و مردان آواز خوان و رقاص را راه‌اندازی کرد تا بدین ترتیب افکار عمومی را درگیر اخبار مربوط به مشاهیر و ستاره‌ها کند و نگاه‌های‌شان را از اخبار سیاسی و جنگ‌ها و مداخلات ریاض در امور کشورها و همچنین سرکوب آزادی‌ها و صداهای مخالفان منحرف کند.

محمد بن‌سلمان بعد از افزون بر 5 سال از دوران موسوم به دوران سلمانی، مصمم شد موج جدید بازداشت فعالان زن را آغاز کند هر چند که این شاهزاده، به زنان حق رانندگی دارد. او صدای مخالفان را در نطفه خفه کرد که جنجالی‌ترین رسوایی‌ از این دست، ترور وحشیانه "جمال خاشقچی" منتقد و روزنامه‌نگار در کسنولگری کشورش در استانبول بود که در نتیجه این جنایت، بن‌سلمان به "ارباب اره‌ها"مشهور شد.

همزمان با فوت "عبدالله الحامد" منتقد برجسته و مدافع حقوق بشر در زندان آل‌سعود، که تنها جرمش دفاع از حقوق بشر و انتقاد از نقض این حقوق از سوی نظام حاکم بود، بن‌سلمان در تلاش برای سرپوش گذاشتن به این جنایتش، وضع و اجرای مجازات شلاق در این کشور را منع کرد و به جای این مجازات، جریمه نقدی و حبس را جایگزین کرد. او با این کار می‌کوشد رضایت سازمان‌های غربی را به دست آورد و آنها را درقبال نقض حقوق بشر در عربستان ساکت نگه دارد. این شاهزاده به خوبی می‌داند که به رغم تمام تلاش‌هایش برای بهبود وجهه خود، کارنامه‌ای سیاه و آکنده از نقض حقوق بشر دارد.

بر این اساس، زمانی‌که بن‌سلمان یا به قول برخی‌ها "بن‌شیطان"، دست به اقدامی می‌زند که ناقض حقوق بشر و آزادی‌های عمومی است، برای این‌که بر این رسوایی سرپوش بگذارد امتیازاتی بررسی‌شده در زمینه شریعت و احکام آن می‌دهد تا از این طریق، نگاه‌ها را از اقدام وحشیانه خود منحرف کند و تمجید و ستایش آنها را برانگیزد. چه بسیار مخالفان و منتقدانی که به اتهام عدم وفاداری به نظام آل‌سعود اعدام و سرشان قطع شده است.

ولی پادشاهی با ظلم و استبداد، پایدار نمی‌ماند و روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است.

احمد المقدادی- العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها