تشدید نگرانی‌ها در خصوص پیامدهای کووید-۱۹ بر سلامت کودکان

تشدید نگرانی‌ها در خصوص پیامدهای کووید-۱۹ بر سلامت کودکان
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 08:27

در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت در مورد پیامدهای جانبی شیوع ویروس کرونا بر کودکان هشدار داده است، گزارش‌هایی نیز درباره افزایش برخی عوارض نادر ولی حاد در میان آن‌ها که ممکن است با کووید-۱۹ ارتباط پیدا کند منتشر شده است.

العالم _ کرونا در جهان

به گزارش العالم به نقل از گاردین، تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانس خبری جدید خود، گفت «کودکان ممکن است با خطرات کم‌تری از شیوع کووید-۱۹ روبه‌رو باشند، اما آن‌ها با خطرات زیادی به‌دلیل واکسینه نشدن در برابر دیگر بیماری‌ها روبه‌رو شده‌اند».

تدروس می‌گوید کمبود واکسن دست‌کم از ۲۱ کشور گزارش شده، و این کمبودها ناشی از محدودیت‌های مرزی و مسافرتی‌ برای حمل و نقل دارو است.

سازمان جهانی بهداشت در مورد افزایش احتمالی فلج اطفال، سرخک، وبا، تب زرد و مننژیت هشدار داده است.

داده‌های فعلی حاکی‌ست کودکان و نوجوانان تقریبا با خطر ابتلای شدید به کووید-۱۹ روبه‌رو نیستند. آمارها نیز نشان می‌دهد که احتمال درگذشت کودکان به‌دلیل ابتلا به این بیماری بسیار بسیار اندک است.

اما پیامدهای شیوع ویروس کرونا، تاثیر آن بر خدمات درمانی، آموزشی، اجتماعی و خانوادگی بارها با هشدارهای مقام‌های بین‌المللی، پژوهشگران و کارشناسان روبه‌رو شده‌است.

علاوه بر این، آن‌چه طی روزهای گذشته در مرکز توجهات قرار گرفته، گزارش مواردی از عارضه‌ها و نیز رویت سندروم کاوازاکی در میان کودکان در انگلیس و ایتالیا است. بیش از ده کودک در انگلیس علائمی از عوارض خطرناکی را نشان داده اند که با کووید-۱۹ در پیوند است. در این کشور شمار نه‌چندان بزرگ -اما رو به فزونی- کودکان با عوارض ظاهرا جانبی ناشی از شیوع کرونا مواجه شده‌اند. در ایتالیا نیز تحقیقاتی در مورد گروهی از کودکان که به‌تازگی دچار تب شدید و تورم عروق شده‌اند در حال انجام است.

بنا بر گزارش‌ها، این عوارض عمدتا شبیه سندروم کاوازاکی هستند. این بیماری بیشتر در کودکان کم‌تر از پنج سال بروز می‌کند و به عروق و شریان‌ها آسیب می‌زند. در مواردی این آسیب‌ها می‌تواند جدی و شدید باشد. انفارکتوس قلبی خطرناک‌ترین عارضه بیماری کاوازاکی به‌شمار می‌رود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها