ترامپ مقابله با کرونا را دشوارتر کرده است

ترامپ مقابله با کرونا را دشوارتر کرده است
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 12:11

وقتی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفتند ویروس کرونا، جامعه آمریکا را تهدید می کند - مثل همیشه و همانطور که در مورد مسائل مهم و حساس داخلی و خارجی اظهار نظر می کند -، گفت همه چیز رو به راه است. تنها چیزی که این جواب، ثابت می کند سهل انگاری ترامپ در مقابل مسائل مهم و حساس و بی اطلاعی مطلق وی از نحوه عملکرد در شرایط حساسی مثل شیوع کروناست.

العالم - تحلیل روز

پیش بینی می شود ویروس کرونا ده ها میلیون آمریکایی را مبتلا کند و زندگی حدود یک میلیون نفر را بگیرد. این آمار هولناک در هر کشوری مستلزم اقدامات سریع و فوق العاده است اما اندکی بعد مشخص می شود که مشکلات و نارسایی های بزرگی در بخش بهداشت و درمان و کمبود امکانات آزمایش و معاینه وجود دارد. همه این مشکلات، یک طرف و نحوه برخورد ترامپ با این بحران در طرف دیگر.

ترامپ از همان ابتدا شیفته این بود که کنفرانس خبری برگزار کند و ابتکارات خود را در زمینه مبارزه با کرونا به رخ بکشد.

  • یک بار گفت ویروس کرونا هم مثل هر ویروس دیگری است که باعث زکام می شود و آنفولانزای عادی بیشتر از کرونا مرگبار است.. (این حرف، پیش درآمد همه افاضات جاهلانه او نسبت به ماهیت بحران کرونا بود).
  • یک بار دیگر در یک نظریه پردازی بسیار ساده لوحانه، پیشنهاد کرد که مواد ضد عفونی کننده را – که برای شست و شوی دست استفاده می شود – به بدن بیماران تزریق کنند. (گفت اگر این ضد عفونی کننده ها ظرف یک دقیقه ویروس را از دست پاک می کند، اگر تزریق شود، می تواند ظرف کمتر از یک دقیقه ویروس را به طور کامل نابود کند).
  • یکی دیگر از پیشنهادات او، تزریق اشعه فوق بنفش به بیماران بود. (دانشمندان می گویند این کار، باعث ابتلا به سرطان می شود).

اینها فقط مشتی از خروار بود. در آمریکا مردم با سیل عظیمی از اظهارات و اطلاعات دروغی روبه رو هستند که با انتقادات گسترده آمریکایی ها نیز رو به رو شده اند و مقامات این کشور یکسره در حال تکذیب اظهارات رئیس جمهور این کشور – از ماجرای آزمایش ها گرفته تا دستگاه های تنفس مصنوعی – هستند.

ترامپ پیش از این، نهادهای درمانی را که در شرایط بحرانی و فوق العاده خدمت می کردند، منحل کرده و بودجه بهداشت و درمان ملی و مرکز پیشگیری از سرطان را کاهش داده است.

اقدامات و رفتارهای ترامپ، دولت و رسانه های وابسته به آن را به دردسر انداخته است. منابع درمانی آمریکا فاش کرده اند که پس از اظهارات ترامپ درباره تزریق مواد ضد عفونی کننده، با مراجعه هزاران نفر که مواد ضد عفونی خورده اند، مواجه شده اند. به این ترتیب اگر مقامات آمریکا، تبعات فاجعه بار اظهارات ترامپ را خنثی نکنند، باید منتظر فاجعه ای در این کشور باشیم.

در آمریکا مشکل، فقط رئیس جمهور نیست، کل دولت این کشور دچار جهل و نادانی هستند؛ "کیلیان کونوای"، مشاور ترامپ در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفته بود که پیش از شیوع ویروس کوید 19، جهان 18 بار در معرض این ویروس قرار گرفته است. این اشتباه هم مثل ماجرای تزریق مواد ضد عفونی کننده، یک اشتباه غیر قابل اصلاح است.

البته این را هم باید گفت که شیوع کرونا در آمریکا، ترامپ را به شدت به زحمت انداخته است؛ این ویروس زیان های جبران ناپذیری به اقتصاد آمریکا وارد کرده است و ترامپ ناچار است که تا قبل از فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر آینده، چرخ اقتصاد این کشور را دوباره به گردش درآورد و همین دغدغه او را این چنین به پرت و پلا گفتن کشانده است. ترامپ می داند که اقتصاد مهمترین اهرمی است که می تواند دور دوم ریاست جمهوری او را تضمین کند.

البته در این شرایط، ترامپ اگر به دنبال پیروزی در انتخابات بعدی است چاره ای ندارد جز اینکه دست از اظهارات جاهلانه ای که باعث پیچیده تر شده اوضاع می شوند، بردارد. چون این اظهارات اندک امید جذب رأی برای انتخابات بعدی را از بین می برد.

ما در اینجا با ترکیب عجیبی از خودسری، تکبر، تفکر تاجرمآبانه، مشی افراط گرایی و بی اطلاعی از حقایق در شخصیت ترامپ رو به رو هستیم. همه اینها با هم، مقابله با کرونا را دشوارتر و رنج مردم آمریکا و کادر درمانی این کشور را بیشتر می کند. هر چند مردم آمریکا حتی اگر از ویروس کرونا نجات یابند، از شر ترامپ و شخصیت عجیب و غریب و خطر انتخاب او برای چهار سال دیگر در امان نیست.

  • حسين الموسوی

پربیننده ترین خبرها