جنوب یمن از چاله به  چاه می افتد

جنوب یمن از چاله به  چاه می افتد
سه شنبه 9 ارديبهشت 1399 - 23:04

شورای انتقالی جنوب یمن روز پنج شنبه در مناطق جنوبی یمن، وضعیت فوق العاده و خودمختاری اعلام کرد و از آن روز در حال تقویت پایگاه های خود در این مناطق به ویژه عدن و اخراج مسئولین دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی و نیروهای وابسته به آنها از پایگاهها و مراکزدولتی بسیاری از استان های جنوبی هستند.

العالم-كشكول

گفتنی است دو هم پیمان اصلی ائتلاف متجاوز به یمن (عربستان و امارات) تاکنون نسبت به تصمیم شورای انتقالی مبنی بر اعلام حالت فوق العاده و خود مختاری در سراسر مناطق جنوبی یمن ، هیچ اقدام عملی انجام ندادند. برخی اجرای این تصمیم را با تایید و چراغ سبز دو دولت دانستند. اما تصمیم شورای انتقالی و اجرای بخشی از آن، در نوع خود ضربه دردناکی برای ائتلاف سعودی است.

قطع ارتباط با متجاوزان سعودی و مزدوارنش، مسیر درستی است اما برخی داده ها و اقدامات که بیانگر جدایی آنها از شمال است به مثابه رهایی از یک اشتباه و انجام اشتباهی بزرگتر است. روزهای اتی همدستی برخی از گروههای جنوبی با امارات برای این تصمیم گیری را برای همه مشخص خواهد کرد.

اما رهایی از متجاوزان سعودی و مزدورانش با هماهنگی گروههای یمنی و در راس ان جنبش انصار الله در صنعا برای تشکیل یمن جدید یکپارچه است که در آن خبری از عقب ماندگی و ستم و تبعیض و فساد و ظلم نظام سابق مورد حمایت عربستان، نباشد که ائتلاف عربستان و امارات با تجاوزبه یمن به وجود آوردند.

شایان ذکر است اگر تجاوز سعودی ها برای یمن خیری داشت، شورای انتقالی مخالفت خود با آن و همه تبعات آن و در راس آن تسلط افراد باقی مانده رژیم سابق عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری اعلام نمی کرد

اما اقدام شورای انتقالی در کنار گذاشتن دولت هادی مورد حمایت عربستان و غیر قانونی خواندن آن بسیار دیرهنگام و پس از 5 سال تخریب زیر ساخت های یمن و کشتار هزاران یمنی و زخمی کردن و اواره کردن میلیون ها توسط متجاوزان سعودی و مزدورانش اتفاق افتاد.

جنوبی ها نباید فریب وعده های رنگین عربستان و مزدورانش برای بهبود وضعیت را می خوردند زیرا هدف اصلی این وعده ها؛ اختلاف افکنی و تفرقه افکنی میان مردم یمن برای تخریب و کشتار فرزندان این کشور بود.

نمی دانیم چگونه جنوبی ها فریب وعده های متجاوزان سعودی و متجاوزانش را خوردند اگر آنها طعم تلخ مصیبت های نظام سابق علی عبدالله صالح را چشیدند آیا هادی و مسئولین دولتش وارثان حکومت ساقط شده نبودند که خود را فرزندان قانونی آن می دانستند. آیا عربستان به طور کامل از دولت سابق و دولت هادی حمایت نمی کرد.

عربستان از گذشته تا حال مسئول همه مشکلات یمن است. علیرغم همه اینها جنوبی ها وعده هایش را باور کردند.

گروهها و احزاب جنوبی که بیش از 5 سال ائتلاف سعودی را آزمایش کرده اند به این باور رسیده اند این کشور فایده ای جز خرابی ، جنگ مصیبت و رنج برای یمن ندارد.

به جاست که شورای انتقالی پس از کنارگذاشتن مزدوران متجاوز و در راس انان هادی و دولتش، تصمیم خود را با مقابله در برابر ائتلاف سعودی تکمیل کرده و با بسیج مردمی و همکاری و همیاری همه یمنی ها به همه همکاری های خود که موجب تثبیت وجود و طول عمرش می شد پایان دهد.

شایان ذکر است بزرگترین اشتباه برخی یمنی ها تقسیم بندی متجاوزان به خوب و بد است اما امارات و عربستان در انجام جنایت علیه یمنی ها هیچ فرقی ندارند و هر دو اصرار دارند یمن از عقب ماندگی و وابستگی خارج نشود بنابراین جنوبیها به اشتباه تصور می کنند اماراتی ها بهتر از سعودی ها هستند.

اگر طرف های جنوبی در یافتن راهی برای رهایی یمن از مشکلاتش و نه فقط جنوب صادق هستند تنها راهش ائتلاف با شمال وتشکیل دولت نجات ملی صنعاست

و اگر جنوب این کشور با شمال ائتلاف کند متجاوزان جرات هیچ کاری ندارند بلکه این معیار اصلی برای شناخت صداقت احزاب جنوبی در رهایی از متجاوزان است .

تجربه دولت نجات ملی در صنعا، ارتش یمن و کمیته های مردمی تجربه بی نظیری بود زیرا پس از اخراج متجاوزان و مزدورانش از صنعا و دهها شهر یمن، علیرغم امکانات محدود و محاصره خفقان آور ؛ زیر بناهای اساسی ساخت یمن جدید را فراهم آوردند. بدون شک این تجربه موفق تر خواهد بود بلکه اتحاد و همدلی یمنی ها با یکدیکر حتی متجاوزان را مبهوت خواهد کرد.

زمان ان فرا رسیده که سایر یمنی هایی که فریب وعده های سعودی ها را خورده اند و به صفوف مزدوران هادی پیوسته اند که تنها گزینه برای رهایی از مشکلات نه در ریاض بلکه در توافق با سایر یمنی ها چه جنوبی ها و شمالی هاست.همانگونه که جنوبی ها باید به رابطه خود با متجاوزان و مزدوران پایان دهند باید از متجاوز سعودی نیز کناره گرفته و تصور نکنند عربستان از امارات بهتر است .

تنها راه حل بحران سیاسی یمن این است که همه گروهها و احزاب یمنی به این باور برسند که خودشان باید برکشورشان حکومت کنند و نه دیکران و راه رسیدن به ان وحدت و توافق بر اخراج متجاوزان و اشغالگران از خاک یمن است .

دولت نیز باید به حجم مشارکت در دولت برای مذاکره میان همه یمنی ها توجه کند. بدون شک مشارکت توافقی در دولت باید موقت و انتقالی باشد تا تجربه عراق لبنان و یمن تکرار نشود و بهترین راه برگزرای انتخابات ازاد و نامزدی احزاب و افراد مستقل است و اکثریت برنده دولت را تشکیل داده و مدیریت کشور را بر عهده داشته باشند

*صالح القزويني - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها