حمله نیروهای حفتر به بیمارستان صحرایی در طرابلس

حمله نیروهای حفتر به بیمارستان صحرایی در طرابلس
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 06:34

شبه نظامیان تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی بیمارستان دیگری را در پایتخت لیبی هدف حمله خمپاره‌ای قرار دادند،

العالم - لیبی

شبه نظامیان گروه موسوم به «ارتش ملی» در لیبی تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» بیمارستانی میدانی در منطقه جاده فرودگاه در جنوب طرابلس را هدف حمله خمپاره ای قرار دادند.

صفحه کاربری عملیات «آتشفشان خشم» نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در فیس بوک آورده است: «این اتفاق در ادامه اقدامات تروریستی نیروهای حفتر در حمله به تیم‌های امداد و پزشکی و بیمارستان‌هاست».

در این بیانیه آمده است: «بیمارستان واقع در منطقه جاده فرودگاه با شش گلوله خمپاره هدف قرار گرفت که خسارات سنگینی را به بیمارستان و خودروهای ویژه تیم های پزشکی آنجا وارد آورد».

خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزارت خارجه فرانسه آورده است که جنگ در لیبی با اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه حل نمی‌شود بلکه از طریق یک گفت‌وگوی مورد حمایت سازمان ملل قابل حل است.

رئیس جمهور تونس هم شامگاه شنبه اعلام کرد که هر گونه تعرض به تمامیت لیبی و مردم آن را رد و بر پایبندی کشورش به مشروعیت بین المللی تاکید می کند.

او تاکید کرد: «لیبی راه حلی جز راه حلی سیاسی مبتنی بر توافق داخلی بدون هیچ دخالت خارجی ندارد».

پارلمان اروپا هم تصمیم یکجانبه حفتر در لغو توافقنامه سیاسی الصخیرات را محکوم کرد.

ژنرال خلیفه حفتر که فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» را فرماندهی می‌کند، بعد از نزدیک به یک سال و یک ماه حملات مداوم به شهر طرابلس و تلاش برای سرنگونی دولت وفاق ملی، دوشنبه شب اعلام کرد که حاکم این کشور است. او طی این مدت نتوانست پایتخت رسمی و محل استقرار این دولت را به دست بگیرد.

حفتر دیروز در نطق تلویزیونی خود توافق الصخیرات را عامل نابودی لیبی دانست و گفت که این توافق دیگر منسوخ شده و او حاکم لیبی خواهد بود.

این اقدام او واکنش برخی کشورها از جمله روسیه را در پی داشت. وزیر امور خارجه روسیه که از حفتر حمایت می‌کند، امروز گفت که از اقدام او حمایت نخواهد کرد.

در همین حال سازمان ملل هم روز سه شنبه اعلام کرد که ژنرال حفتر را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها دولت قانونی در لیبی، دولت وفاق ملی است.

توافقنامه الصخیرات در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر «الصخیرات» مغرب بین دو طرف‌ درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت. اما مدتی پس از آن «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این شورا و دولت فائز السراج غیر قانونی است.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر (پایتخت) نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها