رکوردشکنی جدید بورس تهران/ جهش 32 و 141 واحدی شاخص کل

رکوردشکنی جدید بورس تهران/ جهش 32 و 141 واحدی شاخص کل
چهارشنبه 10 ارديبهشت 1399 - 18:48

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با جهش 32 هزار و 141 واحد به رقم 878 هزار و 93 واحد رسید که رکور بی‌نظیری در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

العالم - ایران / اقتصادی

بورس اوراق بهادار تهران، برخلاف بورس‌های جهان که روبه سقوط است، این روزها با وجود کرونا و افت قیمت نفت همچنان رکورد می‌شکند و در پایان معاملات امروز شاخص کل با جهش 32 هزار و 141 واحد به رکورد 878 هزار و 93 واحد رسید. همچنین ارزش بازار بورس امروز به بیش از 3 هزار و 294 تریلیون تومان بالغ شد.

امروز همچنین با عرضه اولیه سهام پگاه گیلان رکورد مشتریان بورس در یک روز شکسته شده و به 2 میلیون و 386 هزار و 697 نفر افزایش یافت.

کارشناسان دلیل رکوردشکنی بورس تهران را فشار نقدینگی و تقاضا می‌دانند که سرمایه‌های سرگردان در جامعه و نیز افزایش پایه پولی و افزایش پول در جامعه باعث هجوم سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی به بورس شده و با توجه به اینکه بورس تهران و فرابورس نتوانسته‌اند، شرکت‌های بیشتری جذب کنند با وجود اینکه در حال حاضر حدود 670 شرکت بزرگ در بورس و فرابورس حضور دارند.

همچنین عرضه‌های اولیه سنگین مانند عرضه اولیه 8 میلیارد سهام شستا انجام می‌شود، اما فشار تقاضا و سیل نقدینگی به حدی است که سهام موجود پاسخگوی این تقاضاها نیست در نتیجه شاخص‌های بورس روبه صعود و افزایش بوده و بورس تهران این روزها در دور رکوردشکنی قرار گرفته است. به گونه‌ای که شاخص کل بورس ظرف یک سال گذشته از 181 هزار واحد اکنون به 845 هزار واحد رسیده که بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

در این بین کارشناسان توصیه می‌کنند، مردم در ورود به بازار سرمایه که معمولاً همراه با ریسک است، با دقت و احتیاط عمل کنند و پس‌اندازهای اضافی خود را به بورس بیاورند نه این که خانه و ماشین بفروشند تا سهام بخرند ،‌بلکه بر عکس با سود سهام، ماشین و خانه بخرند و این نکته را در نظر داشته باشند که بورس فقط روزهای رکوردشکنی و افزایش شاخص و سوددهی به خود ندیده بلکه روزهای کاهش شاخص، افت قیمت و ضرر برخی سهامداران نیز وجود دارد. بنابراین با احتیاط عمل کنند.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 5 میلیارد و 155 میلیون سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 847 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص بورس تهران

امروز عمده نمادهای بورسی مانند پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، فولاد مبارکه، شستا، کشتیرانی، مپنا و هلدینگ تاپیکو در تقویت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اثر داشتند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 8 هزار و 550 واحد جهش یافته و به رقم 233 هزار 608 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 9هزار و 22 واحد به رقم 285 هزار و 667 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 5 هزار و 992 واحد به رقم 189 هزار و 729 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 39 هزار و 869 واحد به رقم یک میلیون و 104 هزار و 628 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 21 هزار و 46 واحد به رقم 622 هزار و 853 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی و عمده در آن انجام می‌شود با افزایش 75 هزار و 218 واحد به رقم بی‌سابقه یک میلیون و 856 هزار و 623 واحد رسید.

نمادهای پربیننده شامل پالایش نفت اصفهان، گلوکوزان، ملی‌ مس، بانک پارسیان، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک اقتصاد نوین و سرمایه‌گذاری غدیر بودند.

به گزارش فارس، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 345 واحد افزایش یافت و به رقم بی‌سابقه 10 هزار و 286 واحد رسید.

ارزش بازار اول ودوم فرابورس ایران به بیش از 647 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای میدکو، صباتأمین، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، نیروی برق دماوند همگی در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب‌آهن اصفهان، مادیران، پتروشیمی زاگرس، سیمان لار سبزوار، بانک دی، نیروی برق دماوند و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها