منابع پارلمانی عراق: الحشد الشعبی مشمول برنامه حصر سلاح نیست

منابع پارلمانی عراق: الحشد الشعبی مشمول برنامه حصر سلاح نیست
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 21:28

منابع پارلمانی عراق می‌گویند، منظور از حصر سلاح در دست نیروهای دولتی، که در برنامه نامزد نخست وزیری عراق ذکر شده، خلع سلاح نیروهای الحشد الشعبی نیست.

العالم - عراق

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز پنجشنبه بر توانایی «مصطفی الکاظمی» مامور تشکیل کابینه عراق برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی پراکنده در عراق، طبق وعده‌ای که در برنامه دولت خود ارائه کرده است، تاکید کرد.

«کاطع الرکابی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم گفت: «انحصار سلاح در دست دولت از امور بسیار مهم است که نه تنها باید سهم بزرگی از برنامه دولت را شامل شود، بلکه برنامه خاصی برای آن باید اختصاص داده شود.

او تاکید کرد: «همه می‌بینند که چگونه سلاح در جامعه عراق پراکنده است و این مشکلی از مشکلات عراق است به خصوص که برخی طرف‌های غیرمنضبط با آن دست به عملیات‌هایی می‌زنند».

عضو پارلمان عراق گفت: «الکاظمی در حال حاضر قادر به انحصار سلاح در دست دولت نیست و تا به الان اوضاع امنیتی در عراق بی‌ثبات است از همین رو این کار پس از ثبات امنیتی در داخل و در مرزها باید اجرا شود».

او تاکید کرد: «وقتی صحبت از انحصار سلاح در دست دولت می‌شود، منظور خلع سلاح الحشد الشعبی نیست، زیرا الحشد یک نیروی امنیتی رسمی است؛ بلکه منظور گروه‌هایی است که سلاح را در خارج از کنترل دولت به کار می‌گیرند».

الکاظمی روز چهارشنبه برنامه دولت جدید خود را به پارلمان ارائه کرده و قرار است بزودی لیست نامزدهای پیشنهادی برای ترکیب کابینه را هم ارائه بدهد.

نامزد نخست وزیری عراق از جمله برنامه کابینه خود را منحصر کردن سلاح در دست دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام پس از تکمیل قانون انتخابات و فعال کردن کمیساریای انتخابات اعلام کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها