ترکیه: امارات پا از محدوده خود فراتر نگذارد!

ترکیه: امارات پا از محدوده خود فراتر نگذارد!
جمعه 12 ارديبهشت 1399 - 04:25

وزارت خارجه ترکیه بامداد جمعه در بیانیه‌ای از امارات خواست «مواضع خصمانه» علیه آنکارا را کنار گذاشته و «جایگاه خودش را بشناسد.»

العالم - ترکیه

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: «ما از امارات متحده عربی می‌خواهیم دیدگاه‌های خصمانه علیه کشورمان را کنار گذاشته و جایگاهش را بشناسد.»

وزارت خارجه و همکاری بین‌المللی امارات روز پنجشنبه ضمن تأکید بر موضع خود مبنی بر حمایت از راه‌ حل سیاسی از طریق کنفرانس برلین، از «دخالت ترکیه در امور کشورهای عربی» بویژه لیبی ابراز نگرانی کرده بود.

به نوشته وبگاه خبری «الامارات نیوز»، امارات از تمام طرف‌های درگیر در لیبی خواسته بود که با نظارت سازمان ملل متحد به روند حل سیاسی پایبند باشند.

امارات علاوه بر این تأکید کرد که راه حل سیاسی تنها راه برای برقراری امنیت و ثبات، پاسداری از یکپارچگی لیبی است.

وزارت خارجه امارات با بیان اینکه دخالت‌های ترکیه با ایجاد تنش و «حمایت از سازمان‌های تروریستی» شده است، این اقدام را «تخلف آشکار» از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست.

امارات در ادامه با برشمردن برخی از اقدامات ترکیه در لیبی از جمله قاچاق اسلحه سنگین و سبک، نقض قطعنامه‌های بین‌المللی، تصمیمات اجلاس برلین و تلاش‌های بین‌المللی، قاطعانه حضور نظامی ترکیه در لیبی رد و تأکید کرد که این اقدام تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر را با مشکل مواجه می‌سازد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که کشور امارات خود با حمایت نظامی از شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی لیبی باعث کشته شدن بسیاری از شهروندان این کشور شده است.

کشور لیبی،‌ از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

پربیننده ترین خبرها