تأکید دوباره جدایی‌طلبان متحد امارات در جنوب یمن بر «خودمختاری» خود

تأکید دوباره جدایی‌طلبان متحد امارات در جنوب یمن بر «خودمختاری» خود
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 08:07

با وجود مخالفت‌ها، یکی از اعضای ارشد گروه «المجلس الانتقالی» در جنوب یمن که تحت حمایت امارات است، بر «اعلام خودمختاری» خود در جنوب تأکید کرد.

العالم - یمن

«احمد سعید بن بریک» رئیس «الجمعیة الوطنیة» وابسته به گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) بر خودمختاری این گروه در استان‌های جنوبی یمن تأکید کرد.

شورای انتقالی جنوب، گروهی سیاسی در جنوب یمن است که می سال ۲۰۱۷ شکل گرفته است. هم‌اکنون این گروه مورد حمایت ابوظبی است و برای سلطه بر جنوب یمن، رقیب دولت مستعفی یمن که در عربستان مقیم است، قلمداد می‌شود.

به گزارش وبسایت اماراتی «ارم نیوز»، بن بریک در جلسه‌ای که روز یکشنبه در استان عدن در جنوب یمن با «واردکنندگان مشتقات نفتی و جایگاه‌داران سوخت» برگزار کرد گفت، «از تصمیم اعلام خودمختاری، هیچ عقب‌نشینی نخواهد شد».

او در توضیح اتخاذ تصمیم خودمختاری که با مخالفت دولت مستعفی یمن، دولت سعودی و برخی متحدان ریاض مثل مصر روبه‌رو شده، گفت، این تصمیم در پی «وضعیت فاجعه‌بار استان عدن به طور خاص، و استان‌های جنوبی به طور عام و بی‌توجهی دولت [منصور هادی] به وظایفش، اتخاذ شد».

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی بود، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند. این شورا تاکنون همه درخواست‌ها برای لغو این تصمیم را نادیده گرفته است.

به موازات این اختلاف در عدن، دولت مستعفی (متحد ریاض) و شورای انتقالی (متحد امارات) در مجمع‌الجزایر سقطری در آب‌های جنوب یمن هم با هم درگیری نظامی پیدا کرده‌اند. اخیرا نیروهای شورای انتقالی به مواضع نیروهای دولت هادی در استان سقطری حمله کردند.

در همین ارتباط، «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن روز یکشنبه گفت که اقدامات تاسف‌برانگیز شورای انتقالی جنوب در جزیره سقطری، تلاشی شکست خورده برای متشنج کردن اوضاع در این جزیره است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «این اقدامات شورای انتقالی جنوب که با حمایت یگان‌هایی صورت می‌گیرد که از دولت سرپیچی کرده‌اند چیزی جز ادامه تلاش‌ها برای کشاندن این جزیره و ساکنان آن به ماجراجویی‌های سیاسی شکست خورده نیست.»

فارس

پربیننده ترین خبرها