واقعیت هدیه آمریکا به نخست وزیر جدید عراق؟

واقعیت هدیه آمریکا به نخست وزیر جدید عراق؟
پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1399 - 20:59

خبر:

پس از آنکه مصطفی الکاظمی موفق به کسب رای اعتماد به کابینه اش شد آمریکا ضمن تبریک به وی اعلام کرد زمان معافیت عراق از تحریم‌های ایران را در واردات برق و گاز ۱۲۰ روز دیگر افزایش می‌دهد.

تحلیل:

- از طنزهای تلخ تاریخ اینکه آمریکا ابتدا دیگران را از حق طبیعیشان محروم می‌کند و سپس با بازگردان آن بشکلی قطره چکانی می‌کوشد تا از سویی خود را محبوب القلوب مردم کند و از دیگر سو دشمنی‌ها و رفتار ضد بشریش را لباسی از جنس حمایت از حقوق بشر بپوشاند.

- حوالی یکسال و نیم است که آمریکا طی دوره هایی ۹۰ روزه و ۱۲۰ روزه و تکرار این دوره‌ها و تمدید آنها عراق را از واردات برق و گاز ایران معاف کرده است در آخرین مورد چند روز پیش، این معافیت برای یک‌ماه تمدید شد تا باصطلاح مساعدتی باشد در تشکیل دولت جدید و از پنج شنبه نیز اعلام شد ۴ ماه دیگر بر آن تمدید خواهد افزود این یعنی آنکه مردم عراق فعلا و تا پایان فصل گرما از این موهبت برخوردار خواهند بود. این بذل و بخشش قلدر مابانه در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا کلیه زیرساخت‌های عراق را در خلال حمله به این کشور نابود کرده و پس از آن و در سایه ۱۶ سال اشغال عراق اجازه بازسازی آنها را نداده است.

- اگرچه آمریکا عادت دارد هزینه های دوستی و نزدیکی خود با دیگران و همچنین تامین منافعش را از جیب شخص ثالث پرداخت کند اما درخصوص عراق واقعیت آن است که از سویی اساساً آمریکا قادر به قطع روابط ایران و عراق نیست و از دیگر سو ملاحظه جدی ترامپ آن است که از یک طرف خشم ملت عراق در خصوص ماندگاریش در این کشور را مدیریت کند و از دیگر سو مساله حتمی الوقوع اخراج نیروهایش از این کشور را با بذل و بخششهایی این‌چنین مشمول تلطیف قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها