چالش هایی که دولت جدید عراق با آن مواجه است چیست؟

چالش هایی که دولت جدید عراق با آن مواجه است چیست؟
جمعه 19 ارديبهشت 1399 - 20:51

پارلمان عراق پس از رایزنی های پیچیده با جناح های پارلمانی و نیروهای سیاسی، به دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رای اعتماد دادند.

العالم-نظرکده

این اعطای رای اعتماد به کابینه الکاظمی،با توجه به اولویت های وی در مرحله آتی و در حالی صورت گرفت که عراق با چالش های متعددی روبروست.

ناظران امور عراق می گویند که دولت الکاظمی در عرصه سهمیه بندی ها و تقسیم مناسب وزارتی میان جناح های سیاسی چیز جدیدی را ارائه نکرده است، با تاکید بر اینکه این نکته در نشست پارلمان عراق جهت اعطای رای اعتماد به دولت الکاظمی مشخص بود.

همچنین تحلیلگران سیاسی تاکید دارند که دولت الکاظمی همان دولت قبلی عراق است اما یک تفاوت اساسی در محتوای این دولت با دولت پیشین وجود دارد، و آن هم وجود این اعتقاد مشترک میان نمایندگان و جناح های سیاسی بود مبنی بر لزوم حمایت از الکاظمی در این دوره زمانی که عراق با بحران های امنیتی و اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر با بحران حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی و ضرورت تلاش برای حفظ سیادت و حاکمیت مواجه است.

در همین راستا، به اعتقاد تحلیلگران، پایان بخشیدن به حضور نظامیان اشغالگر آمریکا در عراق باید یکی از اولویت های الکاظمی در مرحله آتی باشد، با تاکید بر اینکه خطر حضور آمریکا در عراق کمتر از خطر داعش در این کشور نیست.

ناظران عراقی نیز به نوبه خود، از مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق، خواستند که در پیامی به جمهوری اسلامی اظهار کند که بغداد با سوء استفاده از عراق برای تجاوزبه ایران مخالف است و تاکید کردند که عراق به ایجاد روابط قوی با جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد و بغداد باید از مسئله مستثنی بودن از تحریم های آمریکا علیه ایران در همین مسیر استفاده کند با تاکید بر اینکه گروه تروریستی داعش در عراق به عنوان ابزار آمریکا برای مقابله با مقاومت عراق و حشد الشعبی است.

نظر شما چیست؟

اولویت های دولت الکاظمی با توجه به پیچیدگی های داخلی و چالش های خارج از کشور چیست؟

دولت الکاظمی چگونه با چالش های امنیتی، اقتصاد و فساد تعامل خواهد کرد؟

آیا دولت الکاظمی با پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی از عراق مسیر مردمی و پارلمان را تکمیل خواهد کرد؟

پربیننده ترین خبرها