بازگشت شهروندان بحرینی جامانده در ایران به کشورشان

بازگشت شهروندان بحرینی جامانده در ایران به کشورشان
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 10:12

با اقدامات و هماهنگی‌های انجام‌شده با وزارت خارجه عمان، بقیه شهروندان بحرینی که در پی شیوع کرونا مجبور به اقامت ناخواسته در ایران شده بودند، به کشورشان بازگشتند.

العالم - ایران

با پیگیری‌های مکرر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط و هماهنگی‌های انجام شده با وزارت خارجه سلطنت عمان و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مسافران و زوار بحرینی که در پی شیوع کرونا و لغو پروازها در ایران مانده بودند، به کشور خود بازگشتند.

شهروندان بحرینی به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا و لغو پروازها، مجبور به اقامت طولانی در شهرهای مختلف ایران شده بودند که با رایزنی‌های انجام شده و نقش مثبت عمان، سرانجام روند انتقال آن‌ها به بحرین در مدت کمتر از ۲ ماه انجام شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط، ضمن قدرردانی از سلطنت عمان و ارج نهادن به تلاش‌های این کشور برای کمک در حل مشکل بازگشت اتباع بحرینی به کشور خود، این اقدام را نمونه‌ای از اهتمام همیشگی عمان به ایفای نقش سازنده و اثربخش برای حل مشکلات و چالش‌ها در منطقه برشمرد.
شایان ذکر است حدود ۲۰۰۰ نفر از شهروندان بحرینی در شهرهای مشهد، تهران، شیراز و لار با مشارکت برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، بحرینی و عمانی به کشور خود بازگشتند.

به گزارش فارس، پیش از این طی چند مرحله شهروندان بحرینی که در پی شیوع کرونا مجبور به اقامت ناخواسته در ایران شده بودند به کشورشان بازگشتند. نخستین گروه با اقدامات و هماهنگی‌های انجام‌ شده با وزارت خارجه عمان، ۲۰ اسفند ماه، به بحرین برگشتند.

در این مدت شرکت هواپیمایی «الخلیج» متعلق به بحرین اقدام به اعزام هواپیما به ایران برای انتقال شهروندان بحرینی کرد. در بیانیه‌ای که این شرکت ۲۵ فروردین ماه منتشر کرد آمده بود که این شرکت به انجام پروازها برای بازگرداندن اتباع بحرینی ادامه می‌دهد. این برای اولین بار در چهار سال گذشته بود که پروازی از بحرین به ایران انجام شد. مناسبات سیاسی ایران و بحرین از دی ماه سال ۱۳۹۴ و در پی تبعیت منامه از سیاست‌های دولت سعودی علیه ایران قطع شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۴ اسفند ماه در اظهاراتی ضمن انتقاد از دولت منامه گفته بود: در پی شیوع کرونا، دولت بحرین با وجود آمادگی ایران برای همکاری، هیچ گونه اقدامی برای بازگرداندن حدود ۱۳۰۰ نفر از اتباعش به عمل نیاورده و پیشنهادهای ارائه شده از سوی برخی را نیز نپذیرفته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها