امیر خالد منزوی، آخرین قربانی بن سلمان

امیر خالد منزوی، آخرین قربانی بن سلمان
يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 - 09:30

کارشناسان مسائل عربستان پیش بینی کرده بودند که با انتقال قدرت از پسران عبد العزیز به نوادگان وی، نظام حاکم بر این کشور متزلزل خواهد شد و از آنجا اختلاف سنی بین نوادگان چندان زیاد نیست، حتی اگر قدرت به دست نواده ارشد هم بیفتد باز تفاوتی در اوضاع نخواهد داشت. البته آنچه که در عمل اتفاق افتاده است، بسیار بدتر از این پیش بینی بود. زیرا کم سن ترین و کم تجربه ترین نواده آل سعود به لطف سلطنت پدر بیمارش با جهشی بی سابقه به مقام ولی عهدی رسید. این جهش نه تنها برای آل سعود بلکه برای کل عربستان، هزینه ای بسیار گزاف خواهد داشت.

العالم - کشکول

بن سلمان به محض توسط پدرش ملک سلمان، به عنوان ولی عهد عربستان انتخاب شد، شروع به سرکوب دیگر شاهزادگان سعودی اعم از عموها و عموزاده هایش کرد؛ او حتی شاهزادگانی را که سکوت اختیار کرده بودند به حال خود رها نکرده و سکوت آنها را نشانه نارضایتی آنها قلمداد کرده و ده ها تن از آنها را به اتهام فساد یا شرکت در کودتا دستگیر و روانه زندان کرد؛ یکی از آنها، عمویش احمد و دیگری ولی عهد سابق، محمد بن نایف بود.

تحلیل گران سیاسی معتقدند که هر بار که حال ملک سلمان رو به وخامت می رود، رفتارهای قلدرمآبانه بن سلمان هم شدت می گیرد. منابع آگاه در خاندان سلطنتی تأکید می کنند که برخوردهای بن سلمان با شاهزادگان سعودی، نوعی اقدام پیشدستانه است تا به این ترتیب، در صورت فوت پادشاه یا کناره گیری وی، خاندان سعودی را از قبل، رام و تسلیم خود کرده باشد.

تازه ترین قربانی قدرت طلبی بن سلمان، شاهزاده فیصل بن عبد الله است که بنا به هشدار سازمان دیده بان حقوق بشر، پس از بازداشت در مارس گذشته، در انزوا به سر می برد.

دیده بان حقوق بشر به نقل از یک منبع آگاه در خاندان سلطنتی اعلام کرده است که نیروهای امنیتی سعودی، فیصل را در 27 مارس، زمانی که وی به دلیل کورونا در ویلای خود در شمال شرقی ریاض در قرنطینه بود، بازداشت کردند.

به نظر می رسد که نه کرونا و نه بیماری قلبی و نه سکوت وی در قبال اقدامات بن سلمان از زمان بازداشت، هیچ یک نتوانسته اند او را از چشم زخم بن سلمان در امان نگه دارند.

هنوز علت خشم بن سلمان علیه پسر عمویش، خالد، مشخص نشده است و هنوز کسی نمی داند که آیا بازداشت او با بازداشت های اوایل مارس – که در آن امیر بن احمد و نواف برادر محمد بن نایف دستگیر شدند – ارتباطی دارد یا خیر. تنها چیزی که مشخص است این است که بن سلمان، عزم خود را برای تصاحب تخت پادشاهی به هر قیمتی که شده، جزم کرده است و همین امر، خبر از فاجعه ای قریب الوقوع در عربستان می دهد؛ چه او به سلطنت برسد و چه نرسد.

پربیننده ترین خبرها