بازگشت ناآرامی به خیابان های عراق پس از چند ماه آرامش

بازگشت ناآرامی به خیابان های عراق پس از چند ماه آرامش
يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 - 21:04

صدها عراقی خواهان تغییر دولت، در پل جمهوری بغداد پایتخت عراق دست به تظاهرات زدند.

العالم - عراق

برخی منابع اطلاع رسانی داخلی از اقدام تظاهرکنندگان در آتش زدن لاستیک ها و سر دادن شعارهایی برای تغییر دادن دولت فعلی ، ارائه خدمات مناسب، مبارزه با فساد و ایجاد هرج و مرج بر روی پل و اطراف آن خبر داد.

در مرکز شهر الناصریه در استان ذی قار نیز تظاهرات هایی در اعتراض به نامناسب بودن خدمات و معیشت در کشور شکل گرفت.

پس از چند ماه آرامش، بار دیگر اقدامات خشونت آمیزی در خیابان های عراق شکل گرفت و تظاهرکنندگان خواهان انحلال دولت جدید، مبارزه با فساد و مخالفت با برخی از چهره های قدیمی در دولت جدید بودند .

اما سوال اینجاست چگونه دهها جوان، که هنوز دولت کاظمی روزهای اول خود را پشت سر می گذارد ، علیرغم ادامه قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا ، در پل جمهوری در مرکز بغداد جمع شده و شعارهایی ضد دولت می دهند و لاستیک ها را آتش می زنند

دهها نفر نیز در شهر الناصریه در جنوب عراق تظاهرات اعتراض آمیزی برای استعفای دولت و محاکمه افراد فاسد و مبارزه با فساد برگزار کردند، چندین شهر جنوبی نیز شاهد تظاهرات برای اصلاح معیشت مردم و مسائل اداری بود.

علیرغم اینکه دولت روز شنبه قول آزادی تظاهرکنندگان بازداشت شده در اعتراضات اکتبر و برقراری عدالت را داده بود اما مردم عراق بار دیگر بلکه خشن تر از گذشته به خیابان ها امدند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سخنرانی خود وعده داده بود در همه حوادث دنبال حقایق باشد و به خانواده قربانیان خسارت بدهد و به زخمی ها رسیدگی کند.

وی تاکید کرده بود دولتی که ریاستش را بر عهده دارد دولتی انتقالی است که منتظر تصویب قانون جدید انتخابات است .

وی هم چنین قول داده بود حقوق بازنشستگان به زودی پرداخت خواهد شد اما به نظر می رسد مردم نظر دیگری دارند.

این در حالی است که مسئول هماهنگی تظاهرکنندگان در شبکه های اجتماعی خواهان خروج روزانه مردم و تجمع در میادین میدان التحریر در مرکز بغداد یا در شهرهای دیگرشد زیرا مقامات در قالب اقدامات پیشیگرانه از شیوع ویروس کرونا به شهروندان فقط اجازه عبور و مرور روزانه را داده اند.

اما آیا دولت می تواند خشم مردم را مهار کرده و وضعیت را به نقطه صفر بازگرداند؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها