صحرایی در گفتگو با العالم:

مردم از ورود سرمایه های ضروری خود به بورس اجتناب کنند/ هیچ تضمینی در بازار سرمایه وجود ندارد/ موضوعیت کلی حباب در بورس رد شده است

مردم از ورود سرمایه های ضروری خود به بورس اجتناب کنند/ هیچ تضمینی در بازار سرمایه وجود ندارد/ موضوعیت کلی حباب در بورس رد شده است
يکشنبه 21 ارديبهشت 1399 - 22:54

مدیرعامل بورس تهران باره این که بعضی ها معتقدند شرایط صعودی بورس پایدار نخواهد بود و این حباب بالاخره خواهد ترکید، گفت: پژوهشکده مطالعات اقتصادی وزارت اقتصاد به صورت مستقل این تحقیق را انجام داده  و موضوعیت کلی حباب رد شده است.

العالم _ ایران / اقتصادی

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران درخصوص وضعیت بورس ایران در شرایط کرونا گفت: در شرایط موجود که اقتصاد داخلی و جهانی با کرونا مواجه شده، برخی صنایع به لحاظ تولید و عملکرد تاثیر منفی از این وضعیت پذیرفته است اما برخی صنایع هم هستند که در این شرایط محصولات آن ها مشتری بیشتر و با قیمت های بالاتری پیدا کرده و از آنجا که ما در بورس کشور از تنوع صنایع برخوردار هستیم باعث شده که توجه سرمایه گذاران به این بازار سرمایه جلب شود.

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به این سوال که در شرایطی که اکثر صنایع و بورس های جهان در حال افت و رکود هستند، بورس ایران در حاشیه امنیت قرار گرفته و حتی روبه رشد است، دلیل این روند را چگونه ارزیابی می کنید؟ خاطرنشان کرد: چند مقوله در این زمینه تاثیرگذار است، یکی این که بورس ایران از زمان شهادت سردار سلیمانی و اقدامات بازدارندگی دفاعی (انتقام موشکی ایران) که در مقابل این اقدام انجام شد، خیلی از سرمایه های بزرگ به درستی وارد بازار سرمایه شد، چون تا قبل از این خیلی ها به نادرست خطرات جنگ را حس می کردند ولی بعد از این قضیه افراد محتاط و سرمایه های بزرگ هم بازار سرمایه را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کردند و از آن تاریخ ما شاهدیم که بازار سرمایه در ایران رشد قابل توجه داشته است.

وی افزود: از طرفی در دنیا هم این روزها نوسان های زیادی داریم و بعضا بازارهای کامودیتی (کالاهای اولیه) هم رشد کرده است. در بورس ایران هم صنایع متنوعی وجود دارد به طوری که قریب به 40 صنعت در بورس پذیرفته شده اند که شامل 335 شرکت از صنایع مختلف پتروشیمی، فولاد، پالایشگاهی ، بانک، صنایع معدنی و فلزات اساسی است که محصولات این گروه از شرکت ها معمولا تابع قیمت های جهانی است به همین خاطر این گروه از شرکت ها مورد استقبال قرار گرفته اند.

صحرایی در ادامه خاطرنشان کرد، یکی دیگر از علت های استقبال مردم از بورس به خاطر ویژگی هایی است که بازار سرمایه ایران دارد، اکنون به واسطه ریزساختارها و زیرساختی که طی 10 سال اخیر ایجاد شده دسترسی مردم به بازار سرمایه آسان شده است. ما هم اکنون بیش از 2 هزار نقطه تماس در سراسر کشور داریم که دسترسی به بازار سرمایه را راحت کرده است از سوی دیگر دسترسی برخط (آن لاین) خیلی گسترش یافته به طوری که مردم از منزل یا محل کار و همچنین از روی گوشی های تلفن همراه خود می توانند به راحتی به بازار سرمایه وصل شوند و سفارش خرید و فروش خود را ارسال کنند.

وی گفت: زیرساخت شفافیت که مورد انتظار جامعه تحلیلگری است در این سال ها رشد زیادی داشته است. ما آمار تولید و فروش شرکت ها را مکرر ماهی یک بار ارایه می کنیم، سپس عملکردهای سه ماهه شرکت ها در سامانه کُدال ارایه می شود، صورت های مالی شش ماهه اجمالی و در پایان سال هم صورت های مالی حسابرسی شده ارایه می شود که این میزان از مبادله اطلاعات شاید کم نظیر باشد که این مساله شفافیت حداکثری را در بازار ایجاد می کند و از طرفی در حوزه فرهنگ سازی و آموزش هم در این سال ها فعالیت های زیادی انجام شده و برای سلیقه های متفاوت و سطح متفاوت ریسک پذیری هم محصولات بازار مالی را فراهم کرده ایم.

مدیرعامل بورس تهران باره این که بعضی ها معتقدند شرایط صعودی بورس پایدار نخواهد بود و این حباب بالاخره خواهد ترکید، گفت: پژوهشکده مطالعات اقتصادی وزارت اقتصاد به صورت مستقل این تحقیق را انجام داده و موضوعیت کلی حباب رد شده است ولی ممکن است شرکت های کوچکی (value Over ) اوور ولیو باشند و اینها هم با واسطه رفتاربازار حتما اصلاح میشوند اما علت اصلی این افزایش قیمت ها ؛ مردم به مقوله سوداوری کمتر توجه می کنند و به ارزش های جایگزینی روی اورده اند و افرادی که نظریه حباب را مطرح می کنند شاید ملاک تعیین قیمت شان سود اوری جریان های نقدی باشد . بورس ما با واسطه ارزش های جایگزینی حباب نیست.

وی درباره ظرفیت بورس ایران برای سرمایه گذاری شرکت ها اظهار داشت: ظرفیت بورس ایران سابقه 52 ساله دارد و بستری که ایجاد شده اجرای سیاست های کلی اصل 44 و خصوصی سازی اقتصاد از طریق بازار سرمایه از 10 سال گذشته شروع شده است و این مسیر ادامه دارد. بیشتر شرکت هایی که در ده سال اخیر واگذار شده اند شرکت های دولتی و در صنعت خود شرکت های بزرگی بودند و اخرین شرکت بزرگ شرکت تامین اجتماعی یا شستا بود که دارای 187 زیر مجموعه است.

صحرایی درباره بورس های فعال در منطقه گفت: بورس های منطقه در این شرایط کاهش قیمت نفت نزول زیادی داشتند ولی دو روز اخیر قیمت رشد کرد و به واسطه ان در حال اصلاح هستند.

وی درباره سرمایه گذاری خارجی هم در بورس ایران اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی می توانند در بورس ایران به راحتی سرمایه گذاری کنند و در حال حاضر هم صندوق هایی هستند که در اینجا سرمایه گذاری میکنند و هیچ فرقی با بقیه ندارد و اگر بخواهند به صورت استراتژیک وارد شرکت ها شوند از حمایت های قانون سرمایه گذاری خارجی برخوردار می شوند .

صحرایی در پاسخ به سوالی درباره تاثیرکاهش قیمت نفت بر بورس گفت: بورس نفت کاهش قیمت داشته اما شرکت هایی که در بورس داریم که تولید کننده نفت نیستند ، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی هستند که بخشی در داخل مصرف می شود و بخشی هم صادر می شود و عمدتا شرکت های پتروشیمی ما هستند که محصولاتی به بازارهای بین المللی صادر میکنند و سود اوری شان تحت تاثیر این کاهش قیمت به صورت کلان کاهش پیدا نکرده است البته ممکن است در یک شرکت خاص محدودیت هایی ایجاد شده باشد که اینها کوتاه مدت است وتاثیر محسوسی از رکود جهانی هنوز در بورسمان مشاهده نمیکنیم.

وی درباره عرضه سهام شرکت های دولتی در روزهای اخیر تاکید کرد: در راستای ادامه اجرای سیاست های اصل 44باقی مانده شرکت هایی که در بورس پذیرفته شدند و سهامشان در اختیار دولت بود یعنی دولت معمولا به اندازه یک کرسی حدودا 20 درصد در شرکت هایی که واگذار کرده بود را در بورس عرضه نکرده بود و این شرکت ها در حال حاضر پذیرفته شده هستند اما باقی مانده سهام دولت به صورت صندوق های ( ETF) ای تی اف و یا در صورتی که مسیر( ETF) ای تی اف مورد استقبال قرارگیرد به صورت عرضه مستقیم در بازار به فروش خواهد رسید وسه صندوق طراحی شده است ؛ بانک و بیمه، پالایشگاهی ، خودرو و معادن و فولاد. که اینها به همه هموطنان با 20 درصد تخفیف نسبت به 30 روز گذشته تا سقف 2 میلیون تومان قابل فروش است وتا سال 1400 به بعد هم مالکیت این یونیت ها هم به افراد منتقل می شود.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران گفت که اقتصاد ایران درون زاست و تنوع اقلیمی و شرایط طبیعی و همچنین نیروی کار جوان و خلاق و با سطح تحصیلات بالای آن، چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آورد و محدویت‌های تحریمی را جبران می‌کند.

وی افزود: درست است که محدویت‌ها تحریمی باعث زحمت زیاد ما و یا ایجاد هزینه بیشتر برای کشور می‌شود، اما در نهایت، همه بازار بزرگ هشتاد میلیونی و محصولات متنوعی که شرکت‌های مختلف آن را تولید می‌کنند، به فروش می رسد یا خدمات ارائه می‌شود و به همین دلیل ما در سال گذشته در حوزه اقتصاد غیر نفتی با رکود مواجه نبودیم و حتی صادرات قابل توجهی هم داشتیم و بخشی از محدودیت‌های تحریمی فروش نفت را همین صادرات غیر نفتی جبران کرد.

صحرایی تصریح کرد: اقتصاد ما مبتنی بر تامین مالی ایران از طریق بانک‌ها بوده است، اما در شرایط موجود بازار سرمایه هم به کمک تامین مالی اقتصاد کشور آمده است، لذا می‌بینیم که دولت شرکت‌های متنوع را عرضه می‌کند و بخشی از تامین مالی را بدین شکل انجام می‌دهد و محدودیت‌های جهانی که باعث می‌شود منابع سرمایه‌گذاری و فاینانس در اختیار صنایع ما قرار نگیرد، از طریق همین تامین مالی داخلی انجام می‌شود و شرکت‌های که لیست شده‌اند به راحتی سهامداران عمده سهام خود را در وثیقه قرار می‌دهند و از همین بازار تامین مالی می‎کنند.

مدیر عامل بورس تهران ادامه داد: ما ابزارهای تامین مالی زیادی در بازار داریم که بزرگترین تامین مالی هزار میلیارد تومانی در همین بورس تهران از طریق فروش تبعی انجام شده است و سایر محصولات بازار بدهی ما هم در راستای تامین مالی شرکت‌ها پذیرفته شده است و خلا تامین مالی جهانی را از طریق همین جریان‌های نقدی خُرد پس انداز مردم استفاده می‌کنیم و با توجه سیل جمعیتی که بورس‌ها را به عنوان گزینه سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند، جریان نقدی جمع می‌شود که در نتیجه آن، زمینه برای تولید و کمک به تامین مالی شرکت‌ها و پروژه ها فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بورس تهران در سال میلادی گذشته از لحاظ شاخص رتبه اول را داشته است، تصریح کرد: اگر بخواهیم بورس تهران را با بورس‌های منطقه خلیج فارس قیاس کنیم، می‌بینیم که بورس این کشورها مبنی بر نفت یا بانک است، اما بورس ایران بیش از 40 صنعت دارد و تنوع محصولات ما خیلی بیشتر است و از لحاظ تقاضا نیز با توجه با جمعیت بیش از هشتاد میلیونی ایران، پتانسیل بالقوه زیادی برای افزایش تقاضا در کشور وجود دارد.

مدیر عامل بورس تهران ضمن عنوان مشخص نبودن مرحله پسا کرونا گفت: خیلی از کشور ها فعالیت های اجتماعی و اقتصادی خود را با فاصله گذاری اجتماعی آغاز نمودند از جمله فعالیت های وابسته به نفت همانند صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و معادن که کم کم صادرات خود را شروع کردند و در بازار سرمایه سهام های رو به رشدی خواهند داشت .

علی صحرایی گفت : افراد علاقمند ورود به بازار بورس حتما در نظر داشته باشند که بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و توصیه ما به آنها مراجعه و کسب اطلاعات از نهادهای شناسنامه دار تحت نظر سازمان بورس و افراد مورد اعتماد خودشان باشد.

وی افزود : سرمایه گزاری در بازار بورس نیازمند نگاه میان مدت است و مردم توجه کنند که تنها با پس انداز خود وارد شوند و از ورود سرمایه های ضروری به بازار اجتناب کنند.

صحرایی ضمن اشاره به پرهیز از تک سهمی بودن در بازار سرمایه گفت مردم دنبال صفحات سیگنال فروشی در صفحات مجازی نباشند چرا که هیچ تضمینی در بازار سرمایه وجود ندارد.

وی در پایان گفت : علاقمندان خارجی می توانند از شرکت های کارگزاری تحت نظارت سازمان بورس که خدمات بین المللی می دهند می توانند استفاده کنند چرا که با شرایطی که دولت محیا کرده است می توانند بلوک های شرکتها را خریداری کنند و به راحتی پروسه خروج سود و پول خود را انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها