نفرین کودکان یمنی شیر آل سعود را خشک کرد

نفرین کودکان یمنی شیر آل سعود را خشک کرد
دوشنبه 22 ارديبهشت 1399 - 22:35

وزیر دارایی عربستان سعودی تلاش کرد پادشاه و ولیعهد این کشور را از مسئولیت وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی شهروندان تبرئه کند و ویروس کرونا که تقریبا از حدود دو ماه پیش مهمان سعودی‎ها شده است را مسئول اصلی این وخامت معرفی کند.

العالم- نظرکده

"عبدالله الجدعان" وزیر دارایی عربستان سعودی خاطرنشان کرد کمک هزینه معیشتی از ماه ژوئن آینده متوقف خواهد شد و مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای ماه ژوئیه آینده از 5 درصد به 15 درصد افزایش خواهد یافت و همچنین لغو یا تمدید یا تعویق برخی موارد هزینه های عملیاتی و سرمایه‎ گذاری در خصوص بعضی نهادهای دولتی و کاهش اعتبار برخی طرح‎ های مرتبط با چشم‎انداز و پروژه‎ های بزرگ سال مالی 2020 از جمله مصوبات انجام شده است. او این تدابیر اقتصادی را در چارچوب سیاست مواجهه با آثار مالی و اقتصادی ناشی از شیوع ویروس همه ‎گیر کرونا عنوان کرد.

الجدعان همچنین کرونا را مسئول کاهش درآمدهای نفتی عربستان سعودی خواند که به دلیل سقوط بهای هر بشکه نفت از 60 دلار به 20 دلار، به نصف یا حتی بیشتر از نصف کاهش یافته است و همین امر، ریاض را بر آن خواهد داشت تا 220 میلیارد ریال طی سال جاری وام بگیرد.

کرونا از هرگونه اتهامی درخصوص وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی عربستان سعودی کاملا مبرا است؛ کرونا نمی ‎‎‎تواند بودجه سعودی را طی دو ماه در وضعیت انفجاری قرار دهد و این کشور را مجبور به اخذ وام و حذف کمک معیشتی به فقرا بکند. در واقع، عاملی که باعث شد این کشور به این مرحله برسد شخص "محمد بن سلمان" ولیعهد است و نه شخص دیگری؛ این واقعیتی عیان و آشکار برای همگان است و هیچ ‎کسی در این باره شک نمی‎کند.

سه اشتباه فاجعه‎ بار بن ‎سلمان مرتکب شد و بی ‎هیچ توجیه و دلیل بر ادامه این اشتباهات تأکید دارد: نخست، جنایت بزرگ جنگ علیه ملت یمن از حدود 6 سال پیش، دوم سپردن کلید خزانه کشور به شخص طماعی مانند "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تا از او در مسیر رسیدن به پادشاهی حمایت کند، اشتباه سوم نیز که غیرارادی است به مرض جنون خود بزرگ‎ بینی بن ‎سلمان برمی‎ گردد که باعث شد او وارد معرکه علیه بزرگان شود، و از پیامدهای این مرض بود که بن ‎سلمان وارد جنگ نفتی با روسیه شد و تصمیم گرفت برای تنبیه کردن روس‎ ها، بازارهای جهانی را غرق نفت ارزان ‎قیمت کند طوری‎ که بهای آن به زیر صفر سقوط کرد.!!

از میان این سه اشتباهات، اشتباه ورود به جنگ یمن بزرگ‎ترین و فاجعه‎ بارترین اشتباه شاهزاده بی پروای سعودی بود که بیشترین تاثیر منفی را بر اوضاع اقتصادی عربستان سعودی گذاشته است؛ در واقع نفرین کودکان یمنی که بدن‎ های نحیف ‎شان توسط جنگنده‎ های ائتلاف متجاوز سعودی تکه ‎تکه شد نه تنها خزانه سعودی‎ ها را خالی می‎کند بلکه پایه‎ های رژیم ‎شان را تهدید خواهد کرد.

زمانی ‎که می‎ گوییم نفرین کودکان یمنی، آل سعود را دنبال و خزانه آنها را خالی می‎کند، گزافه‎ گویی نمی‎ کنیم. در شرایطی که عقل سلیم تأکید می‎کند که آل‎سعود باید تجاوزش به یمن و کودکان یمنی را بعد از شش سال متوقف کند ولی عقل بن ‎سلمان حکم می‎کند که این جنگ ادامه یابد، و در شرایطی که کشورهای جهان بر ضرورت متوقف کردن جنگ‎ها و درگیری‎های مسلحانه با هدف مبارزه بهتر با شیوع ویروس کرونا تأکید دارند این شاهزاده خشک‎ مغز به دستور تشدید حملات به مناطق غیر نظامی و کشتار بیشتر کودکان یمنی و محروم کردن آنها از زندگی می‎دهد.

تا زمانی ‎که این شاهزاده سبک‎ مغز و مستبد بر عربستان سعودی حکمرانی می‎ کند تدابیر ریاضتی سختگیرانه ‎تر از آنچه اخیرا الجدعان اعلام کرد، اتخاذ و بر شهروندان سعودی تحمیل خواهد شد و اقتصاد این کشور نیز متزلزل خواهد شد همان ‎طور که نشانه‎های آن با فروپاشی بهای نفت، لغو مراسم حج و عمره آشکار شده است.

پربیننده ترین خبرها