نماینده الفتح: مذاکرات بغداد با واشنگتن برای عقب‌نشینی از عراق از ماه جاری آغاز می‌شود

نماینده الفتح: مذاکرات بغداد با واشنگتن برای عقب‌نشینی از عراق از ماه جاری آغاز می‌شود
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 10:17

یک نماینده پارلمانی ائتلاف الفتح گفت که مذاکرات دولت جدید عراق با واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور، از ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد.

العالم - عراق

«فاضل الفتلاوی» نماینده جنبش الفتح عراق گفت که دولت «مصطفی الکاظمی» و تیمی که وی برای بازبینی توافقنامه راهبردی با ایالات متحده آمریکا تشکیل داده، مذاکرات با واشنگتن را طی ماه جاری میلادی آغاز خواهند کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: مصوبه سابق پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از کشور برای نخست‌وزیر جدید نیز الزام آور است و نیازی به فعالسازی مجدد آن نیست. فراکسیون‌های سیاسی که به این طرح رأی مثبت داده‌اند، همچنان بر موضع خود تاکید دارند و نظر آنها تغییری نکرده است.

الفتلاوی توضیح داد: تیمی که دولت الکاظمی برای بازبینی توافق‌نامه راهبردی با آمریکا تشکیل داده، طی ماه جاری میلادی مذاکرات با واشنگتن درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را آغاز خواهند کرد. موضع پارلمان عراق نیز درباره اخراج کلیه نیروهای خارجی از کشور ثابت است و تداوم حضور این نیروها در عراق را نقض حاکمیت کشور می‌داند.

هیأت دولت عراق، شنبه پیش در نخستین نشست رسمی خود، یک کمیته بحران شامل متخصصان در امور خارجه و روابط بین‌الملل تشکیل داد تا مذاکرات با طرف آمریکایی به ویژه درباره بازبینی توافق‌نامه راهبردی میان دو کشور را انجام دهد.

پارلمان عراق دی ماه گذشته در پی جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی در بغداد، طرح اخراج نیروهای بیگانه به خصوص نظامیان آمریکا از کشور را تصویب کرد.

پیشتر، آمریکا زمان آغاز رسمی مذاکرات در این‌زمینه با بغداد را ماه ژوئن اعلام کرده بود. به گفته الفتلاوی مذاکرات اولیه و مقدماتی در این زمینه از ماه جاری میلادی آغاز می‌شود

پربیننده ترین خبرها