نماینده آمریکا: سازمان ملل باید حزب‌الله را خلع سلاح کند!

نماینده آمریکا: سازمان ملل باید حزب‌الله را خلع سلاح کند!
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 12:27

نماینده آمریکا در سازمان ملل، با تاکید بر لزوم تقویت نیروهای «یونیفیل» در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، از سازمان ملل خواست حزب‌الله را خلع سلاح کند.

العالم - آمریکا

«کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) از شورای امنیت خواست جنبش مقاومت «حزب‌الله» لبنان را خلع سلاح کند.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، کرافت طی جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در موضوع قطعنامه ۱۵۵۹، خواست نقش نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به «یونیفیل» تقویت شود تا بتوانند در فعالیت‌های حزب‌الله تحقیق و تفحص کنند.

وی در این نشست مدعی شد: «[آمریکا] عمیقاً نگران تداوم عملیات شبه‌نظامیان مسلح در محدوده خارج از کنترل دولت، ارسال تسلیحات از ایران و سوریه به حزب‌الله و همچنین دیگر بازیگران غیردولتی در لبنان است».

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین افزود: «ما از اعضای شورای [امنیت] می‌خواهیم تحریم تسلیحاتی را با جدیت مناسب اجرا کنند».

کرافت با انتقاد از اهمال سازمان ملل در اجرای قطعنامه حضور یونیفیل در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، ادعا کرد: «بار دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد پیشرفت محسوسی در انحلال و خلع سلاح شبه‌نظامیان لبنانی و غیرلبنانی رخ نداده است. و از زمان قطعنامه ۱۵۵۹ در سال ۲۰۰۴، گام‌های مشخصی برای حل این مشکل حیاتی برداشته نشده است».

به نوشته جرزوالم‌پست، وی با زیر سوال بردن قانونی بودن جنبش حزب‌الله در لبنان، از شورای امنیت خواست از تداوم فعالیت بی‌وقفه نیروهای یونیفیل اطمینان حاصل کند.

چندی پیش درگیری کوتاهی بین نظامیان صهیونیست و سربازان لبنانی در منطقه مرزی موسوم به «خط آبی» رخ داده بود که با مداخله نیروهای یونیفیل به پایان رسید.

منطقه خط آبی، نوعی محدوده مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی است که در تاریخ هفتم ژوئن سال ۲۰۰۰ توسط سازمان ملل ترسیم شد تا عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از قلمرو سرزمینی لبنان را نشان دهد. رژیم صهیونیستی در سپتامبر سال ۲۰۱۸، دیوار بتنی به طول ۱۱ کیلومتر در این منطقه و در مرز شمالی فلسطین اشغالی با لبنان احداث کرد.

پربیننده ترین خبرها