کرونا؛ دستور جلسه نشست ویدیویی وزرای خارجه شانگهای

کرونا؛ دستور جلسه نشست ویدیویی وزرای خارجه شانگهای
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 12:32

نشست وزیران امور خارجه سازمان شانگهای به صورت ویدیو کنفرانس برگزار و در آن موضوع همکاری در شرایط گسترش کرونا بررسی شد.

العالم - آسیا

در این جلسه وزیران امور خارجه روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، هند، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان حضور داشتند.

در این مذاکرات موضوع همکاری اعضای سازمان شانگهای در شرایط گسترش کرونا و مبارزه با عواقب تجاری- اقتصادی و اجتماعی آن را بررسی شد.

از موضوعات اصلی نشست آماده‌سازی برنامه نشست بعدی رهبران سازمان در شهر «سنت پترزبورگ» و برگزاری دیگر اجلاس این سازمان بود.

در این جلسه وزیران بیانیه مشترک تصویب کردند که در آن آمده است:

وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای نسبت به گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان که منجر به خسارت‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی شد، ابراز نگرانی می‌کنند.

وزیران با اشاره به مسئولیت هر کشور در زمینه تأمین امنیت بهداشتی بر انجام اقدامات شدید هماهنگ شده با سازمان ملل برای مبارزه با کووید- 19 تأکید می‌کنند که آن سازمان باید نقش کلیدی در این پروسه داشته باشد.

در این راستا سازمان شانگهای همکاری مؤثر با سازمان بهداشت جهانی و دیگر مؤسسه‌های بین‌المللی دارد.

هم‌چنین وزیران نتایج نشست فوق‌العاده رهبران «گروه بیست» که در آن مسائل نجات انسان‌ها، بازسازی اقتصاد جهانی و رشد اقتصادی بررسی شد را مغتنم می‌شمارند.

ایجاد شرایط برای تجارت و سرمایه‌گذاری شفاف، عادل و آزاد مطابق با مقررات حقوق بین‌المللی ذکر شده در قطعنامه مجتمع عمومی سازمان ملل مربوط به همکاری بین‌المللی در زمینه مبارزه با کووید- 19 بسیار مهم است.

مشکلات اقتصادی کشورهای در حال توسعه ناشی از کرونا باید از توجه بیشتر برخوردار شوند.

وزیران تلاش‌ نهادهای کشورهای سازمان شانگهای که در زمینه تأمین امنیت بهداشت فعالیت می‌کنند را مؤثر می‌دانند.گفتنی است آنان اقدامات مشترک طبق توافقنامه سال 2018 انجام می‌دهند.

وزیران از حمایت کشورهای سازمان از یکدیگر در شرایط گسترش کرونا در مسائل امنیت بهداشتی، اجتماعی و غیره استقبال می‌کنند.

به نظر وزیران امور خارجه برای تقویت امنیت بهداشتی در نشست بعدی سازمان شانگهای که قرار است در شهر «سنت پترزبورگ» برگزار شود برنامه مشترک مربوط به فعالیت آزمایشگاه‌ها، آموزش کارشناسان، اجرای مطالعات مشترک، تولید واکسن‌های مؤثر و درمان بیماری‌های مختلف تصویب شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

پربیننده ترین خبرها