نگرانی‌ها درباره شیوع موج دوم کرونا؛

گام بلند اروپایی‌ها برای بازگشت به زندگی عادی 

گام بلند اروپایی‌ها برای بازگشت به زندگی عادی 
شنبه 27 ارديبهشت 1399 - 07:31

شمار زیادی از کشورهای اروپایی بخش گسترده‌ای از تدابیری را که برای مقابله با کرونا وضع کرده بودند، لغو کرده یا جدول زمانی لغو آنها را اعلام کردند.

العالم- اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر چند نگرانی‌های زیادی درباره شیوع موج دوم کرونا وجود دارد، بسیاری از کشورهای اروپایی تلاش کردند تا با لغو ممنوعیت‌ها زمینه را برای بازگشت به زندگی عادی فراهم کنند.
دولت‌های مختلفی در سراسر دنیا، از استرالیا گرفته تا اتریش تلاش کردند تا مرزهای خود را بازگشایی کرده و محدودیت‌ها را لغو کنند اما این در حالی است که شیوع گسترده کرونا در کشورهایی همچون آمریکا و روسیه ادامه دارد.
شدت فاجعه اقتصادی ناشی از کرونا زمانی آشکارتر شد که خبرها حکایت از آن دارد که حتی آلمان به عنوان موتور اقتصادی اروپا وارد دوره رکود شده است.
در حالی که یک سال با تولید واکسن کرونا فاصله وجود دارد دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با برداشتن گام‌هایی به زندگی عادی بازگردند.
برخی کشورها کاهش شمار مبتلایان را توجیه مناسبی برای لغو محدودیت‌ها می‌دانند. برای نمونه، دانمارک از جمله اولین کشورهایی که بازگشایی تدریجی را آغاز کرد، روز جمعه گزارش داد که در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد تازه‌ای از ابتلا به کرونا را شناسایی نکرده است.
اسلوونی اولین کشور اروپایی است که روز جمعه پایان همه‌گیری کرونا را اعلام کرد و گفت که مرزهایش را بازگشایی می‌کند.
آلمان آماده می‌شود تا از امروز (شنبه) لیگ داخلی فوتبال را با استادیوم‌های خالی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره شروع کند.
فرانسه نیز که از روز دوشنبه برخی محدودیت‌ها را لغو کرده است، برای اولین تعطیلات آخر هفته در پی کاهش این محدودیت‌ها آماده شده و هشدار داده است تا مردم از تجمعات گسترده پرهیز کنند.
سه کشور لاتونی، استونی و لیتوانی تلاش کردند تا یک «حباب بالتیک» در حوزه دریای بالتیک ایجاد کرده و جابجایی و مسافرت میان این سه کشور را فراهم کنند.
واتیکان نیز اعلام کرد که از روز دوشنبه آینده «کلیسای سن پیتر» را که پس از دو ماه بازگشایی خواهد کرد.

جدول زمانی ایتالیا برای از سرگیری کار و سفر
ایتالیا که به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده است، تلاش کرد تا برنامه‌ای برای بازگشایی سواحل خود منتشر کند اما این در حالی است که گردشگران خارجی فعلا اجازه یا برنامه‌ای برای سفر به این کشور ندارند.
دولت ایتالیا بامداد شنبه اعلام کرد که از سوم ژوئن (۱۴ خرداد) اجازه سفر به خارج از کشورها و مسافرت به این کشور را خواهد داد. این برنامه‌ریزی تحول گسترده‌ای در لغو محدودیت‌های قرنطینه به شمار می‌آید.
علاوه بر این، سفرهای داخلی در سراسر کشور نیز از همان تاریخ مجاز خواهد بود. رستوران‌ها و فروشگاه‌های ایتالیا هم آماده می‌شوند تا از ۱۸ می (۲۹ اردیبهشت) فعالیت خود را از سر بگیرند، البته باید فاصله‌گذاری اجتماعی و برخی محدودیت‌های دیگر را رعایت کنند.
بیش از ۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر در ایتالیا به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که در این زمینه پس از آمریکا و انگلیس سومین رده را در سراسر دنیا دارد.

بازگشت دانش‌آموزان بلژیکی به مدارس
برخی از دانش‌آموزان بلژیکی با پوشیدن ماسک از روز جمعه به کلاس‌های خود بازگشتند. مدارس ابتدایی و راهنمایی اجازه یافته‌اند با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی کلاس‌های دانش‌آموزان نهایی را برگزار کنند اما بعضی مدارس اعلام کرده‌اند که بازگشایی آنها به صورت آزمایشی خواهد بود.
برخی از دانش‌آموزان نیز روز جمعه در کلاس‌ها حاضر نشدند اما انتظار می‌رود که از روز دوشنبه کلاس‌ها با ظرفیت کامل فعالیت خود را شروع کنند.
بلژیک ۱۱ میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد و میزبان نهادهای اتحادیه اروپا و ناتو است. این کشور گزارش کرده که بیش از ۵۴ هزار فرد مبتلا به کرونا را شناسایی کرده است که حدود ۹ هزار نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

حفظ محدودیت سفر در نروژ
«ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ روز جمعه گفت که احتمالا برخی محدودیت‌هایی که وضع شده تا ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت سفر به خارج از کشور، قرنطینه ۱۰ روز برای شهروندان بازگشته از خارج و ممنوعیت ورود غیرنروژی‌هایی که مجوز اقامت یا کار در نروژ را ندارند.
احتمال می‌رود که دولت نروژ تصمیم بگیرد که از ۲۵ ژوئن (پنجم تیرماه) سفرهای تفریحی شهروندان خود به کشورهای نوردیک را لغو و پنج روز بعد از آن نیز سفر میان برخی کشورهای گزینش شده در اروپا را نیز ملغی اعلام کند.

بازگشایی رستوان‌ها و کافه‌های وین
اتریش نیز از جمله کشورهای پیشتاز در لغو محدودیت‌های قرنطینه‌ای بود و در گامی نمادین رستوران‌ها و کافه‌های وین را بازگشایی کرد.
این کشور اعلام کرد که در دو هفته آینده مجوز برگزاری رویدادهای فرهنگی که کمتر از یکصد شرکت‌کننده دارند، صادر خواهد شد و از اول اوت (یازدهم مرداد) رویدادهایی که کمتر از یک هزار شرکت‌کننده دارند، اجازه برگزاری خواهند داشت.
فعلا سالن‌های سینما و تئاتر اجازه فعالیت نخواهند داشت؛ اقدامی که باعث فشار بر دولت شده و وزیر فرهنگ روز جمعه مجبور شد کناره‌گیری کند.
البته قرار است سالن‌های سینما و تئاتر از اول ژوئیه (یازدهم تیر ماه) با ظرفیت محدود و حفظ محدودیت‌ها فعالیت خود را شروع کنند.
قرار است هتل‌ها و سایر اماکن اسکان گردشگران از روز ۲۹ می (نهم خرداد) بازگشایی شوند تا بتدریج زمینه ورود گردشگران خارجی، خصوصا آلمان‌ها که نقش اساسی در اقتصاد اتریش دارند، فراهم شود.

برنامه‌ریزی چک برای بازگشایی هتل‌ها و آغاز فوتبال
مقام‌های جمهوری چک نیز اعلام کردند که از ۲۵ می (پنجم خرداد) به رستوران‌ها، هتل‌ها و استخرها اجازه داده خواهد شد تا فعالیت خود را شروع کنند.
برگزاری رویدادهایی که کمتر از یکصد شرکت‌کننده دارد از همان تاریخ مجاز خواهد بود اما همه این موارد مشروط به آن است که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و شهروندان در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند.
سوت شروع لیگ فوتبال این کشور نیز از هفته آینده بدون حضور تماشاگران در استادیوم‌ها زده خواهد شد.
جمهوری چک ۱۰ میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد و گزارش‌های رسمی حاکی است که ۸ هزار و ۳۵۲ مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که از میان آنها ۲۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها