تهدید پامپئو علیه دیوان لاهه به‌خاطر تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی

تهدید پامپئو علیه دیوان لاهه به‌خاطر تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی
شنبه 27 ارديبهشت 1399 - 12:00

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشت، اگر دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه را آغاز کند با عواقب آن مواجه خواهد شد.

العالم- آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیوان کیفری بین‌المللی را به‌خاطر آنچه «تحقیقات غیرقانونی» درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی نامید، مورد تهدید قرار داد.

پامپئو روز جمعه در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، ادعا کرد: «دادگاه کیفری بین‌المللی یک بدنه سیاسی است نه یک نهاد قضایی. این حقیقت تلخ دوباره از سوی این دیوان که در تلاش است علیه اسرائیل تشکیل پرونده دهد، به تأیید رسیده است، [چرا که اسرائیل نیز] همانند آمریکا عضو اساسنامه رم نیست».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «ما فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسیم، بنابراین آن‌ها فاقد صلاحیت برای عضویت کامل و مشارکت در سازمان‌های بین‌المللی، نهادها یا نشست‌ها، به عنوان یک کشور هستند».

پامپئو افزود: «آمریکا بار دیگر بر اعتراض تمام‌قد خود از هرگونه تحقیقات غیرقانونی دیوان کیفری بین‌المللی تأکید می‌کند. اگر این دیوان به این مسیر ادامه دهد، عواقبی را بر آن اعمال خواهیم کرد».

پذیرش فلسطین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به‌عنوان یک کشور جهت تشکیل پرونده قضایی می‌تواند موجب آغاز تحقیقاتی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه شود.

پامپئو پیش از این نیز تحقیقات این دیوان درخصوص جنایات جنگی آمریکا در افغانستان را محکوم کرده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها