ترامپ طبق توافق با طالبان نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می کند

ترامپ طبق توافق با طالبان نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می کند
يکشنبه 28 ارديبهشت 1399 - 09:07

تارنمای نظامی آمریکایی از قصد ترامپ برای تداوم کاهش نیروهای نظامی آمریکا در خاک افغانستان با وجود گسترش خشونت در این کشور و درگیری طالبان با دولت خبر داد.

العالم ـ آمریکا

"میلیتاری دات کام" روز یکشنبه با اشاره به رمضان خونین افغانستان نوشت: بنا به بیانیه پنتاگون ایالات متحده در تلاش است تا تعهدات خود را به طالبان برای خارج کردن چند هزار سرباز از افغانستان تا تابستان تکمیل کند.

گزارش این تارنما می افزاید: مقامات ایالات متحده می‌گویند که آنها تا ۱۵ ژوئیه تعداد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان را به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر کاهش خواهند داد و پنج پایگاه خود را رها خواهند کرد. آنها همچنین می‌گویند تا بهار آینده همه نیروهای خارجی از افغانستان عقب‌نشینی می‌کنند و به این ترتیب طولانی‌ترین جنگ آمریکا به پایان خواهد رسید.

میلیتاری دات کام با ابراز تردید درباره این گمانه زنی‌ها می‌نویسد: در بهترین حالت، چشم انداز صلح افغانستان تیره است. در صورت عدم برگزاری مذاکرات صلح افغانستان، دولت ترامپ ممکن است در حالی افغانستان را رها کند که طالبان همچنان با دولت در حال جنگ باشند.

این تارنمای نظامی خاطرنشان کرد: این مساله نگرانی برخی از قانونگذاران از جمله "لیز چنی" نماینده جمهوریخواه ایالت وایومینگ و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس را در پی داشته است. او می‌گوید ایالات متحده برای جلوگیری از رشد گروه‌های افراطی چون القاعده و داعش، باید به حضور نظامی و اطلاعاتی در افغانستان ادامه دهد.

وی گفته است: "عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان جنگ را پایان نمی‌دهد. این کار فقط باعث می‌شود تروریست‌ها پیروز شوند."

این تارنما از به حاشیه رانده شدن دولت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان انتقاد می‌کند و می‌نویسد: هرچند دولت افغانستان به طور علنی از توافق صلح با طالبان حمایت کرد اما به طور مستقیم در مذاکرات صلح وارد نشده است و از منافع آن بهره نمی‌برد.

این نشریه نظامی آمریکا اضافه می‌کند: در نتیجه توافق با طالبان، تقریبا تمام اهرم‌های مهم را در افغانستان واگذار کردیم. گویی طالبان به این نتیجه رسیده بود که آمریکایی‌ها به هر صورت خارج خواهند شد و آنها بازی خود را با مسلم فرض کردن این موضوع، آغاز کرده و به پیش می‌برند.

به گزارش این هفته روزنامه نیویورک تایمز، با وجود اینکه نیروهای آمریکا براساس توافق با طالبان تا ۱۳ جولای (۲۳ تیرماه) برای خروج از افغانستان فرصت دارند اما واشنگتن روند کاهش نیروهای خود را از این کشور آغاز کرده است.

سرهنگ "سونی لگیت" سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان (USFOR-A) در بیانیه‌ای اعلام کرد: مطابق اعلامیه مشترک آمریکا و جمهوری اسلامی افغانستان و توافقنامه میان طالبان و آمریکا، روند کاهش نیروهای واشنگتن به هشت هزار و ۶۰۰ نفر در مدت ۱۳۵ روز آغاز شده است.

براساس این بیانیه، سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان تمام اهداف و مجوزهای نظامی را برای عملیات علیه القاعده و داعش و پشتیبانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان حفظ می‌کند.

به گزارش ایرنا، توافقنامه آمریکا و طالبان پس از ۲ سال تلاش و ۱۱ دور گفت‌وگو با حضور شماری از مقامات کشورهای منطقه و جهان در دوحه به امضا رسید قرار بود تا ۲۰ اسفندماه، گفت‌وگوی بین گروه‌های افغانستان آغاز شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها