دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی:

طرح الحاق، لغو توافق صلح با اردن را به دنبال خواهد داشت

طرح الحاق، لغو توافق صلح با اردن را به دنبال خواهد داشت
يکشنبه 28 ارديبهشت 1399 - 22:09

نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی پیش بینی می کنند اجرای الحاق کرانه باختری و دره اردن به لغو توافق صلح اردن و رژیم صهیونیستی منجر شود.

العالم فلسطین اشغالی

روزنامه هاارتص روز یکشنبه نوشت: اردن نگرانی خود را از اجرای الحاق، با ارسال نامه هایی به نهادهای امنیتی اسرائیل و مذاکرات با افراد نزدیک به بنی گانتز رهبر حزب آبی سفید شریک اصلی دولت جدید نتانیاهو نشان داد.

برخی مسئولان نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند فشارهای داخلی ممکن است ملک عبدالله دوم را به لغو توافق صلح با اسرائیل وادار کند.

از سوی دیگر شبکه اسرائیلی کان نسبت به عملی شدن تهدیدات تل آویو توسط عبدالله دوم در صورت الحاق بخش هایی از کرانه باختری اشغالی هشدار داد که شاید شامل کاهش سطح روابط شود.

روعی کایس تحلیلگر مسائل عربی در این شبکه در تحلیلی که در پایگاه الکترونیکی خود منتشر کرد گفت: این اقدامات می تواند به کاهش سطح روابط اردن و اسرائیل منجر شود.

کایس افزود: شاه اردن به خوبی می داند در صورت اجرایی شدن طرح الحاق، این کشور رسما می تواند به کشور جایگزینی برای فلسطینیان تبدیل شود و از آن جایی که این بزرگترین کابوس شاه اردن است هم اکنون زمان رویارویی با اسرائیل فرا رسیده است .

بر اساس آمار رسمی، اردن هم اکنون میزبان حدود دو میلیون آواره فلسطینی است که در 10 اردوگاه ویژه و دراستانهای مختلف کشور پراکنده هستند.

کایس درباره امکان لغو پیمان صلح 1994امان با تل اویو گفت: هنوز راه زیادی تا لغو پیمان صلح مانده اما کاهش سطح روابط به شدت مطرح است .

وی افزود: حوادث منطقه الغمر و الباقوره را از سرگذراندیم به گونه ای که اردن اخیرا پس از 25 سال اجاره آن به اسرائیل، به دنبال انتقال سفارت امریکا به قدس و اعلام مرکزیت قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و رکود فرایند صلح با فلسطینیان انها را بازپس گرفت.

کایس افزود: افکار عمومی اردن که با اقدام الغمر و الباقوره موافق بود، بدون شک با اقدامات دیگر اردن در صورت اجرای طرح الحاق مخالفت نخواهد کرد.

شاه اردن در مصاحبه با مجله آلمانی دیراشپیگل که روز جمعه منتشر شد گفت : به دنبال هر اقدام اسرائیل در راستای اجرایی کردن الحاق بخش هایی از کرانه باختری؛ برخورد بزرگی با کشورش به وجود خواهد آمد.

وي در پاسخ به سوالی درباره تعلیق توافق صلح 1994 میان کشورش و اشغالگران اسرائیلی گفت : نمی خواهم تهدید کنم یا فضای تشنج آمیزی به وجود بیاورم اما همه گزینه ها را بررسی می کنیم

توافق امضا شده میان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز شریکش در ائتلاف دولتی مبتنی بر آغاز طرح پیش نویس قانون الحاق دره های اردن و شهرک های اسرائیلی به کرانه باختری اشغالی درآغازماه ژوئیه است.

پربیننده ترین خبرها