کووید-۱۹ اقتصاد ژاپن را به کسادی کشاند

کووید-۱۹ اقتصاد ژاپن را به کسادی کشاند
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 07:26

تازه‌ترین داده‌های دولت ژاپن نشان می‌دهد اقتصاد آن کشور، به‌دلیل پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، طی سه ماه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه قبل از آن، افت بیشتری داشته و کشور وارد دوره کساد شده است.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، بنا بر اعلام روز دوشنبه کابینه شینزو آبه، آهنگ سالانه رشد واقعی اقتصاد، طی سه ماهه اول ۲۰۲۰ در پی سه ماهه قبلی، ۳.۴ درصد کوچک‌تر شده‌است. با این حساب اقتصاد ژاپن وارد نخستین دوره کساد خود از سال ۲۰۱۵ می‌شود. کسادی اقتصاد در قیاس با رکود، شدت کم‌تری دارد، اما می‌تواند پیش‌درآمدی بر رکود گسترده باشد.

ژاپن در برابر یکی از بدترین بحران‌ها از زمان پایان جنگ دوم جهانی قرار گرفته است. این کشور سومین اقتصاد بزرگ جهان است. بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران منتظر بودند ببینند همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ که اقتصادهای بزرگی مانند ایالات متحده را دستخوش تلاطم و بحران کرده، با اقتصادهای بزرگ دیگر مانند ژاپن چه خواهد کرد.

اما مسئله دیگر اینجاست که افت اقتصادی در این کشور از سه ماهه قبل از آغاز سال جاری بالا گرفته بود و وضعیت فعلی چالش پیش‌روی دولت شینزو آبه را عمیق‌تر خواهد کرد.

کاهش ۳.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال میلادی، در حالی‌ست که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ نیز رشد اقتصادی ۷.۳ درصد کوچک‌تر شده بود.

البته شدت شیوع ویروس کرونا در ژاپن به مراتب کم‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر، به‌ویژه اقتصادهای بزرگ جهان، مانند ایالات متحده، آلمان، ایتالیا یا فرانسه بود. در حال حاضر شمار موارد رسمی ابتلا در این کشور حدود ۱۷ هزار نفر است و ۷۵۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال به‌دلیل نگرانی از شیوع جهشی بیماری، به‌ویژه در مناطق پرازدحامی مانند توکیو، مقام‌های دولتی از شهروندان خواسته بودند در خانه بمانند؛ قرنطینه سراسری در حال حاضر به‌طور مشخصی کاهش یافته است. وضعیت اضطراری اعلام‌شده توسط دولت نیز عملا هفته پیش در بیشتر استان‌ها و ناحیه‌های کشور به پایان رسید.

دولت ژاپن در حال حاضر یک بسته کمکی یک تریلیون دلاری تصویب کرده‌است و بانک ژاپن نیز محرک‌های اقتصادی را برای دومین ماه پیاپی در ماه آوریل افزایش داده‌است.

پربیننده ترین خبرها