چگونه بن سلمان، بن نایف را از قدرت به زیر کشید؟

چگونه بن سلمان، بن نایف را از قدرت به زیر کشید؟
پنج‌شنبه 1 خرداد 1399 - 19:47

نویسنده مطرح انگلیسی در مقاله ای، از شبی سخن گفته است که در آن اوضاع و احوال عربستان سعودی در مسیر عملیات وحشیانه پاکسازی پیش می رود.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، "دیوید هرست" سردبیر پایگاه خبری "میدل ایست آی" در این مقاله نوشت، این روزها مصادف با سومین سالگرد کنار زدن "محمد بن نایف" از ولایتعهدی عربستان سعودی توسط پسرعمویش "محمد بن سلمان" است. بن سلمان پس از این عزل، موج پاکسازی بی‎سابقه‎ را کلید زد که شامل پسرعموهایش نیز شده است.

این نویسنده مطرح انگلیسی نوشت، "تمامی جهانیان طعم این توهم را چشیدند که مصلحی آمده است تا دست به تغییرات و جابجایی بزند و نه تنها کشور عقب مانده اش بلکه سرتاسر منطقه را مدرنیزه کند."

وی در مقاله اش از وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور در دوران ولیعهدی محمد بن سلمان سخن گفته و شهرکهای فقیرنشین در شهرکهای حومه مکه را نمونه بارز این وضعیت عنوان کرده است، که در آنجا ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده.

نویسنده مقاله نوشته است: "فقط طی 5 سال، بدهی های خارجی عربستان سعودی از 12 میلیارد دلار در سال 2014 به 183 میلیارد دلار در پایان سال 2019، به طور چشمگیر و شتابنده ای افزایش یافت. در همین بازه زمانی، ذخایر نقدی از 732 میلیارد دلار به 499 میلیارد دلار کاهش یافت."

نویسنده در ادامه افزود: "در اکتبر 2018، محمد بن سلمان اعلام کرد که دارایی صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی نزدیک به 400 میلیارد دلار است و این رقم تا سال 2020 از مرز 600 میلیارد دلار عبور خواهد کرد. در حالیکه ارزش آن امروز کمتر از 320 میلیارد دلار است."

به اعتقاد هرست، از زمان ترور "جمال خاشقجی" نویسنده منتقد، محمد بن سلمان به شخصیتی نامطلوب در عرصه بین المللی و همچنین در ایالات متحده آمریکا بدل شده است و ممکن نیست فعالیت ها و برنامه های خارجی اش را همچون گذشته پیش ببرد.

هرست همچنین درباره چنبره زدن بن سلمان به ولیعهدی، از طریق "هیئت بیعت"، سخن گفته و نوشته است این هیئت بیعت که بن سلمان کنترل آن را در دست دارد، در دوران پادشاهی "عبدالله بن عبدالعزیز" مرده متولد شد.

وی متذکر شد، شاهزاده "محمد بن نایف" و "احمد بن عبدالعزیز" هر چند به حاشیه رانده شده اند، ولی تهدیدی علیه بن سلمان به شمار می روند.

پربیننده ترین خبرها