ابراز نگرانی متحدان آمریکا درخصوص لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ

ابراز نگرانی متحدان آمریکا درخصوص لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ
شنبه 3 خرداد 1399 - 12:04

کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک در همسویی با آمریکا، درخصوص مطرح شدن لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کردند.

العالم - آمریکا

کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیا، در بیانیه‌ای مشترک درخصوص مطرح شدن لایحه امنیت ملی در هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد آمده است: «ما عمیقاً بابت پیشنهادات صورت گرفته برای معرفی قانون مربوط به امنیت ملی در هنگ‌کنگ نگرانیم».

این سه کشور همسو با آمریکا نوشتند: «تصویب چنین قانونی از طرف هنگ‌کنگ بدون مشارکت مستقیم مردم، قوه مقننه یا قضاییه، به وضوع اصول "یک کشور دو نظام" را که تحت آن هنگ‌کنگ از درجه بالای خودمختاری بهره‌مند است، زیر سوال می‌برد».

این بیانیه تنها ساعاتی پس از اظهارات مداخله‌جویانه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره این لایحه صورت می‌گیرد.

پامپئو در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده قویاً از پکن می‌خواهد در ارائه این طرح پیشنهادی فاجعه‌بار تجدید نظر کند، از تعهدات بین المللی خود پیروی کند و به سطح بالای خودمختاری، موسسات دموکراتیک و آزادی‌های مدنی در هنگ‌کنگ که برای حفظ وضعیت ویژه آن تحت قوانین آمریکا ضروری است، احترام بگذارد».

پیش‌تر در همین روز (جمعه) «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ با رد ادعاهای مقامات آمریکایی گفت، لایحه مربوط به امنیت ملی این منطقه خودمختار بر موسسات حقوقی و استقلال قضایی آن خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

لام شرح داد، قصد پکن از معرفی این لایحه، مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی است که دولت معتقد است به امنیت ملی صدمه وارد می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در واکنشی مداخله‌جویانه به مطرح شدن این لایحه گفته بود، در صورت تصویب آن، پکن با پاسخ سختی از سوی واشنگتن مواجه خواهد شد.

به‌طور همزمان «میچ مک‌کانل» رهبر جمهوری‌خواه سنای آمریکا در پیامی تهدیدآمیز مدعی شد: «سرکوب بیشتر از سوی پکن تنها به تشدید تمایل سنا برای بازنگری در روابط آمریکا-چین منتج خواهد شد».

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: «هر گونه تلاش برای اجرای قانون‌گذاری که خواسته‌های مردم هنگ‌کنگ را منعکس نکند، به‌شدت موجب ثبات‌زدایی می‌شود و با محکومیت شدید آمریکا و جامعه جهانی مواجه خواهد شد».

چین سال گذشته نیز تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمین از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد.

در نهایت کری لام تصویب این قانون را به طور کامل تعلیق کرد اما معترضان این‌بار به بهانه استقلال کامل از چین به آشوب در خیابان‌های هنگ‌کنگ ادامه دادند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها