با تاکید برحفظ پیمان آسمان های باز؛

ریابکوف: نیاز به توافقنامه جدیدی بجای پیمان آسمان‌های باز وجود ندارد

ریابکوف: نیاز به توافقنامه جدیدی بجای پیمان آسمان‌های باز وجود ندارد
يکشنبه 4 خرداد 1399 - 08:49

معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت حفظ پیمان آسمان‌های باز اعلام کرد: هیچ نیازی به امضای توافقنامه جدید بجای پیمان آسمان‌های باز وجود ندارد.

العالم ـ اروپا

سرگئی ریابکوف در برنامه سیاسی «بازی بزرگ» شبکه اول تلویزیون روسیه خاطرنشان کرد: هیچ امکانی برای امضای توافقنامه جدید بجای آسمان های باز وجود ندارد و نیازی به چنین توافقنامه ای نمی بینیم ضمن اینکه پیمان آسمان‌های باز معتبر و موثر است و امنیت اروپا را تامین ‌می‌کند.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده درخصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده. گفته می‌شود معاهده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دولت آیزونهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف مسکو، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر بار دیگر درباره آن بحث شد و در نهایت این معاهده در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ (چهارم فروردین۱۳۷۱) امضا و اول ژانویه ۲۰۰۲ (۱۱ دی ۱۳۸۰) عملیاتی و اجرا شد.

واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است.

ریابکوف گفت: جای تاسف است که آمریکا از این پیمان خارج می شود. من برخی اظهارنظرها که می گویند اگر روسیه انچه را که طرف آمریکایی می طلبد انجام دهد آمریکا در آن باقی می ماند.

وی ادامه داد: خواسته های آمریکا از طرف روسی زیاد و غیرمنطقی است و حتی اگر روسیه این خواسته ها را برآورده کند ایالات متحده در آینده به پیمان آسمان های باز بازنخواهدگشت.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: به همین خاطر، مساله به ۳۲ کشور باقی مانده در پیمان ازجمله روسیه مربوط می شود که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گفته ریابکوف؛ مسکو حالت های مختلف پاسخ به خروج واشنگتن از پیمان آسمان های باز را بررسی می کند.

ترامپ ممکن است استارت۲ را تمدید نکند

ریابکوف در ادامه سخنان خود در شبکه اول تلویزیون روسیه گفت که دولت ترامپ ممکن است بموقع برای تمدید پیمان استارت-۲ اقدام نکند و اعتبار این پیمان به پایان برسد.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: باید نقش حزب جمهوریخواه آمریکا در این مساله را مدنظر گرفت. زیرا حزب جمهوریخواه آمریکا در راس تلاش ها برای نابودی نظام‌ها و توافق‌ها در عرصه کنترل تسلیحات راهبردی قرار دارد.

وی گفت که واشنگتن از طریق مسکو سعی دارد تا پکن را به مذاکرات برای کنترل تسلیحات راهبردی بکشاند.

ریابکوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه از شرکای آمریکایی می خواهد تا اختلافات را در شرایط شیوع کرونا تشدید نکند.

وی یادآوری کرد که تلاش ها برای اعمال فشار بر روسیه و فشارهای تحریمی، سیاسی و روانی بر این کشور ادامه دارد.

مقام روس گفت: به این ترتیب برغم اقتضای شرایط که برای مقابله با کرونا باید همکاریها گسترش یابد، آمریکا به اختلافات دامن می زند.

به گزارش ایرنا، پیمان استارت-۲ یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی پیمان دو جانبه میان آمریکا و روسیه است.
دمیتری مدودف و باراک اوباما رئیسان ‌جمهوری وقت روسیه و آمریکا روز هشتم آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار و پیمان استارت-۲ برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور را امضا کردند.
آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است و اعتبار این پیمان در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.

پربیننده ترین خبرها