ترامپ و بازی گلف روی اجساد آمریکائی ها

ترامپ و بازی گلف روی اجساد آمریکائی ها
سه شنبه 6 خرداد 1399 - 13:41

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درست زمانی که ویروس کرونا جان 100 هزار آمریکایی را گرفته و حدود دو میلیون و 700 هزار نفر را مبتلا کرده، برای بازی گلف به یکی از تفریح گاه های خود می رود که البته صحنه بسیار تمسخرآمیز و انتقادآمیزی است در حالی که برخی یک سوال قانونی و منطقی مطرح می کنند ،آیا چهره واقعی امریکا همین است؟

العالم تحلیل روز

"نوام چامسکی " فیلسوف امریکایی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه هشدار داده که آمریکا به سوی جهنم می رود زمانی که فردی چون چامسکی از واژه جهنم استفاده می کند این سخن وی بار معنایی زیادی داشته و دیدگاه های زیادی را مطرح می کند که نمی شود نادیده گرفت. چامسکی برای واقعیت امریکا از توصیفات زیادی استفاده کرده که مهم ترینش حرکت آمریکا به سوی جهنم است و اینکه ترامپ ناقص اجتماعی است و حکومتش به ثروتمندان متکی است و امریکا فاقد ساختار اجتماعی دموکراتیک است.

ابله بودن و نقص اجتماعی ترامپ، سراب نیست زیرا این مرد از زمان پا گذاشتن به کاخ سفید جنجال های زیادی درباره قدرتش به وجود آورده هر سال نیز زمان ازمایش گرفتن امریکا از ترامپ، کاخ سفید تلاش می کند القا کند گزارش پزشکان بدون نقص است و ترامپ از توان ذهنی و بدنی برای انجام ماموریتش برخوردار است اما اقدامات و اظهارات و برخوردهای ترامپ با بحران ها؛ تردید های زیادی را به وجود می آورد.

چامسکی در این مجال تنها نیست. روزنامه نیویورک تایمز نیزمقاله ای با این عنوان صریح منتشر کرد" چه زمانی از این ادعا که ترامپ شایسته حکومت است دست بر می داریم؟" این عنوان برای درک عملکرد ترامپ کافی است اما سخن گفتن از رابطه ترامپ با ثروتمندان و شرکت ها و تاجران تعجب اور نیست ترامپ در سوء استفاده از بحران ها، مصیبت ها و مشکلات دیگران برای دست یافتن بر منابع مالی بیش از هر کس دیگری حرفه ای است.

بنابراین تعجب ندارد که همه راهکارهای رئیس جمهوری امریکا در برخورد با بحران کرونا با مشارکت جاوید کوشنر دامادش مبتنی بر قاعده سوداوری از شرکت هایی است که احتمالا واکسن های ویروس را کشف خواهند کرد. این روش به خوبی عملکرد ترامپ در کاهش حدود 15 میلیارد دلار از بودجه های سازمان های بهداشتی و اعمال محدودیت مالی برای مرکز پیشگیری از بیماری ها را به خوبی توجیه می کند اما خطرناکتر از آن، سخن گفتن از فقدان ساختار اجتماعی دموکراسی در امریکاست

می توان موضوع را با یک تحلیل دریک یا دو مقاله دریافت اما می توان شکاف اجتماعی امریکا را از آمدن ترامپ تا بحران کرونا به خوبی لمس کرد.

افزایش نژادپرستی علیه افریقایی های امریکا و لاتین

افزایش پدیده راست افراطی و نظریه پردازان برتری نژاد سفید

افزایش تنفر میان امریکایی ها و بخش پزشکی به دلیل تحریک ترامپ علیه عاملین در ان به دنبال مسئول دانستن دیگران.

بازگشت صاحبان نظریه (کیو انون) برای توجیه همه اقدامات خشونت امیز در دفاع از ریاست جمهوری اش .

افزون بر این، مسائل زیاد دیگری بیانگر افزایش شکاف زیادی با نزدیک شدن به انتخابات امریکایی در نوامبر اتی است زیرا انتظار می رود ترامپ به دلیل احساس بازنده شدن در رقابت انتخاباتی دست به اقدامات تحریک آمیز زده و گستره این شکاف را گسترش دهند.

نوام چامسکی گفت امریکا از ویروس کرونا هر چند با بهای گزاف خلاص خواهد شد اما از تبعات سیاست های ترامپ به ویژه در مساله تغییر آب و هوایی رها نخواهد شد و زمانی که رئیس جمهوری گلف بازی می کند در حالی که بیش از 100 هزار شخص به دلیل این بیماری فوت کرده اند یعنی تمدن امریکا ؛ در برابر چالش بزرگی برای باقی ماندن در قید حیات قرار دارد.

حسين الموسوي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها