طالبان 80 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرد

طالبان 80 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرد
پنج‌شنبه 8 خرداد 1399 - 20:49

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از آزادی 80 زندانی نیروهای امنیتی افغانستان از زندان‌های این گروه خبر داد.

العالم - آسیا

گروه طالبان از آزادی ۸۰ زندایی نیروهای امنیتی افغانستان خبر داد. با آزادی این تعداد، شمار زندانیان آزاد شده از بند طالبان به ۳۴۱ تن رسیده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز پنج‌شنبه، هشتم جوزا، در توییتی اعلام کرد که این زندانیان از زندان‌های این گروه در قندز و بغلان آزاد شده اند.

این در حالی است که یک هیأت پنج نفری فنی طالبان با یک گروه فنی دولت در کابل بر روی روند آزادی زندانیان، از جمله تثبیت و تصدیق آنان، کار می‌کنند.

روند آزادی زندانیان در حالی تسریع یافته که این گروه پیش‌تر آتش‌بس را در روزهای عید اعلام کرده بود.

طالبان هرچند در مورد تمدید یا پایان آتش‌بس موضع‌‌گیری نکردند، اما آتش‌بس اعلام نشده به رغم اجرای حملات در برخی از ولایت‌ها، هنوز میان دو طرف پابرجا مانده است.

گفتنی است که تاکنون دو هزار زندانی گروه طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح این گروه با آمریکا از زندان‌های حکومتی آزاد شده اند.

در آخرین مورد، دولت افغانستان اعلام کرده که ۹۰۰ زندانی گروه طالبان را در حسن‌نیت به آتش‌بس این گروه و کاهش خشونت‌ها از زندان آزاد کرده است.

طالبان پیش‌تر ۲۶۱ زندانی نیروهای امنیتی را از زندان‌ها آزاد کرده بود. بر اساس آمارها، تاکنون سه هزار زندانی طالبان در زندان‌های حکومت و حدود ۶۰۰ زندانی نیروهای امنیتی در زندان‌های طالبان نگه‌داری می‌شوند.

این گروه پیش از این خواستار آزادی تمامی زندانیان‌ خود پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده‌ بودند. دولت افغانستان اما گفته است که بخشی از زندانیان را در جریان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی از زندان‌ها آزاد می‌کند.

روند تبادل زندانیان میان دو طرف در حالی دوباره آغاز شده که کشورهای خارجی، از جمله آمریکا، خواستار تسریع این روند شده و بر آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها