مسئول يک شرکت خدمات دريايي دانمارک از حمله دزدان دريايي به يک کشتي دانمارکي با شش سرنشين در خليج عدن نزديک ساحل عمان خبر داد.مدير شرکت شيبکارت دانمارک چهارشنبه شب گفت ، سرنشينان کشتي ليوپارد ساعت سيزده به وقت گرينويچ در پي تيراندازي دزدان دريايي درخواست کمک کردند اما تماس با اين کشتي قطع شد.وي تصريح کرد ، اين کشتي دو هزار تني مجهز به محافظهاي فلزي محکم براي جلوگيري از نفوذ مهاجمان بود.به علت اهميتي که خليج عدن در تجارت دريايي دارد ، هم اکنون افزون بر بيست و پنج کشتي از کشورهاي مختلف مسئول تامين امنيت اين خليج و مقابله با راهزنان دريايي سومالي هستند.هر سال حمله دزدان دريايي به کشتي هاي تجاري در خليج عدن ميلياردها دلار هزينه به شرکت ها تحميل مي کند.سال گذشته حق بيمه کشتي ها در برابر حمله دزدان دريايي و ادم ربايي تا سقف يکصد ميليون دلار افزايش يافت.علت اينکه شرکت هاي بيمه حق بيمه خود را در برابر حملات دزدان دريايي افزايش دادند اين بود که در اين مدت شمار اين حملات هفتاد درصد بيشتر شده بود اما اکنون حق بيمه محموله هاي تجاري که از مسير خليج عدن عبور مي کنند کمتر شده و به پانزده هزار دلار براي هر پنج ميليون دلار کالا رسيده است.با وجود اين ميزان پرداخت باج به دزدان دريايي براي آزادي محموله ها و خدمه کشتي ها دو برابر شده و به سه و نيم تا چهار ميليون دلار رسيده است.آمارها نشان مي دهد از ابتداي امسال دويست مورد راهزني دريايي اتفاق افتاده است که نيمي از ان در خليج عدن و نزديک سواحل سومالي بوده است.کارشناسان مي گويند يکي از مشکلات مقابله با راهزني دريايي نبود قوانين مدون براي محاکمه دزدان دريايي است از اين رو کشتي هايي که مسئول مقابله با دزدان دريايي در خليج عدن هستند معمولا پس از بازداشت دزدان انها را دوباره رها مي کنند.نود درصد کل تجارت جهاني از طريق دريا انجام مي شود.هر سال سي و سه هزار کشتي بزرگ و کوچک از خليج عدن عبور مي کنند که بخش قابل توجهي از آنها هدف حمله دزدان دريايي قرار مي گيرند.کارشناسان تخمين زده اند هزينه هايي که راهزني دريايي در کل جهان بر صنعت حمل و نقل تحميل مي کند هر سال حدود شانزده ميليارد دلار است.برخي از کارشناسان حمل و نقل دريايي مي گويند امسال احتمالا ميزان پولهايي که بابت ازادي خدمه و محموله کشتيها به دزدان پرداخته مي شود به يکصد و بيست ميليون دلار برسد.