ماس: آلمان قصد دارد برای حل اختلافات آمریکا و چین وارد عمل شود

ماس: آلمان قصد دارد برای حل اختلافات آمریکا و چین وارد عمل شود
دوشنبه 12 خرداد 1399 - 09:35

وزیر خارجه آلمان گفت برلین در زمان ریاست اتحادیه اروپا، تلاش خواهد کرد تا بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین میانجی‌گری کند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، هایکو ماس -- وزیر خارجه آلمان -- در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های کشورش گفت برلین در زمان ریاست اتحادیه اروپا، می‌کوشد تا بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین میانجی‌گری کند.

تنش‌ها بین واشینگتن و پکن در ماه‌های گذشته بالا گرفته است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، به «فونکه»، یک گروه رسانه‌ای، گفته «افزایش تضاد منافع بین آمریکا و چین به‌شکلی آشتی‌ناپذیر، به‌ویژه برای ما اروپایی‌ها فاقد هرگونه منفعتی‌ست».

ماس افزود جهان نباید به دو بخش چین و آمریکا تقسیم شود.

او همچنین تأکید کرد چالش‌هایی در برابر آلمان در روند ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا قرار دارد، ریاستی که از اول ژوئیه، یک ماه دیگر و برای مدت شش ماه آغاز می‌شود.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید نشست از پیش برنامه‌ریزی‌شده بین اتحادیه اروپا و چین در ماه سپتامبر، همچنان پابرجاست و برگزار خواهد شد: «هدف نشست گرفتن ضمانت از چین در مسیر دستیابی به هدف‌های امور اقلیمی و رقابت جهانی عادلانه است».

روابط آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته و در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایالات متحده با تنش‌های بیشتر و فزاینده‌ای روبه‌رو شده‌است. واشینگتن، پکن را به پنهان‌کاری، سرپوش گذاشتن و حتی کتمان حقیقت در مورد خاستگاه و منشأ ویروس کرونا، شدت شیوع آن در ووهان و خطرات ناشی از آن متهم کرده‌است.

پکن این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید اقداماتش در مقابله با ویروس در شهر ووهان، برای دیگر کشورها زمان خریده است.

پربیننده ترین خبرها