خون فلوید آمریکا را به باد خواهد داد

خون فلوید آمریکا را به باد خواهد داد
چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 17:22

اعتراضات مردمی در آمریکا نسبت به نژادپرستی پلیس این کشور برای هفتمین روز متوالی ادامه دارد و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از روسای ایالت‌های کشورش، محاکمه و حبس‌های طولانی مدت برای معترضین را خواستار شده است.

العالمنظرکده

ترامپ برای تحقق این هدف حتی قانونی را اجرا کرده که مصوب سال 1807 میلادی بوده و در آمریکا به ندرت از آن استفاده می شود.

این قانون که به نام قانون قیام معروف است در دهه های 50 و 60 قرن بیستم در دیترویت استفاده شد و مبتنی بر مقابله ارتش ملی با تظاهرات مردمی است.

کارشناسان منطقه ای و بین المللی معتقدند که اعتراضات مردمی به قتل جرج فلوید جوان سیاه پوست توسط یک پلیس سفید پوست در صورت وجود رهبری واحد و شرایط مناسب می تواند به جنگ داخلی در آمریکا منتهی شود.

این در حالی است که اعتراضات مردمی به خاطر خشونت مفرط پلیس علیه معترضان گسترش یافته و کارشناسان هشدار دادند این موضوع می تواند به بروز هرج و مرج و ناامنی در آمریکا به ویژه پس از سخنان تهدید آمیز ترامپ، منتهی شود.

این کارشناسان تصریح کردند که قتل فلوید و ورود ارتش به صحنه برای سرکوب مردم، می تواند به زوال اندیشه "آمریکا به عنوان بهشت روی زمین و سمبل آزادی" بیانجامد.

در این میان، تظاهرکنندگان شعار "نمی توانم نفس بکشم" را سر دادند که نشان دهنده عمق رنج سیاه پوستان آمریکا است که از بسیاری حقوقشان محرومند و حتی حق اعتراض ندارند.

از سوی دیگر، قتل فلوید همراه با شیوع ویروس کرونا، بدی اوضاع اقتصادی و بیکار شدن 40 میلیون آمریکایی در ماههای اخیر، امکان برنده شدن ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ماه نوامبر امسال را کاهش داده است.

به همین دلیل، دمکرات‌ها قصد دارند از موضوع قتل فلوید برای کسب آراء بیشتر برای خود در این انتخابات بهره برداری کنند به ویژه که سیاه پوستان آمریکا با تبعیض نژادی مواجه بوده و سفید پوستان دارای امتیازات بسیار بیشتری نسبت به آنان در زمینه آموزش و درآمد هستند.

پربیننده ترین خبرها