آمریکا؛ سردرگمی، شتاب‌زدگی و تصمیمات نژادپرستانه

آمریکا؛ سردرگمی، شتاب‌زدگی و تصمیمات نژادپرستانه
پنج‌شنبه 15 خرداد 1399 - 17:19

اعتراضات آمریکایی ها به دولت و بویژه پلیس این کشور و اتهام آنها به نژادپرستی، نقاب را از سیاست کاخ سفید برانداخت و سردگرمی در تصمیم گیری های دولت آمریکا را برملا کرد.

العالم ـ آمریکا

آخرین تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که طی آن حاکمان ایالتها و معترضان را به استقرار نیروهای ارتش آمریکا به منظور مقابله با اعتراضات متهم کرد، به نظر می رسد که اینک خود ترامپ و دولتش را دچار ترس و وحشت کرد و از سردرگمی دولت ترامپ و شتابزدگی در تصمیم گیری پرده برداشت.

ترامپ از حاکمان ایالتها خواست تا در برخورد با معترضان از قاطعیت بیشتری برخوردار باشند و تهدید کرد که دولت مرکزی وارد عمل خواهد شد و از زور وقدرت برای توقف تظاهرات و سرکوب معترضان استفاده خواهد کرد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا از همان ابتدا با اقدامات سرکوبگرانه ترامپ مخالفت کرد و ورود ارتش به عرصه را آخرین گزینه دانست و با قانونی که به رییس جمهور آمریکا اجازه می دهد برای سرکوب اغتشاشات نیروهای نظامی را درکشور مستقر کند، مخالفت کرد .

اسپر اما پس از آن با بازگرداندن نیروها به پایگاه ها و خارج کردن آنها از واشنگتن مخالفت کرد؛ این نیروها در خیابانها و اطراف کاخ سفید مستقر شده بودند و این امر میزان سردرگمی سیاستمداران آمریکایی را نشان داد؛ همچنین حاکی از نبود هماهنگی میان ارکان کشور است بویژه پس از آنکه شهردار واشنگتن نیز از استقرار نیروهای ارتش در خیابانهای شهر مخالفت کرد و تاکید کرد که استفاده از نیروهای نظامی آمریکا علیه آمریکایی ها اقدامی کاملا نامناسب است.

عقب نشینی اسپر از مواضع قبلیاش، شاید بدین خاطر باشد که ترامپ او را تهدید کرده باشد که در صورت مخالفت با تصمیماتش از کار برکنار خواهد شد. اختلافات میان این دو تا بدانجا بود که برخی پیش بینی کردند که ترامپ می خواهد اسپر را به خاطر آخرین موضعش برکنار کند. و آنچه که احتمال صحت این پیش بینی ها را افزایش داد، اظهارات کایلی ماکینانی سخنگوی دولت آمریکا بود که تاکید کرد اسپر همچنان در سمت خود است و در صورتی که رییس جمهور اعتماد خود را نسبت به او از دست بدهد همگان مطلع خواهند شد و این سخن نشان داد که روابط میان این دو متشنج است.

همچنین نمی توان مواضع دموکرات ها در مخالفت با تصمیمات رییس جمهور و دولتش در خصوص اعتراضات و تظاهرات را نیز نادیده گرفت.

بنابراین تمام تصمیمات اخیر ترامپ حاکی از خشونت و وحشیگری و نژادپرستی است، تصمیماتی که از زمان ورودش به کاخ سفید تا به امروز همگان را شگفت زده کرده است و اخیرا همین تصمیمات را علیه شهروندان آمریکایی اتخاذ می کند.

ابراهيم شربو

پربیننده ترین خبرها