ستاره‌های آسمان به ترامپ نزدیک‌تر از مذاکره با ایران است!

ستاره‌های آسمان به ترامپ نزدیک‌تر از مذاکره با ایران است!
شنبه 17 خرداد 1399 - 14:44

به رغم این‌که ایران بارها و به کرات از زبان مسئولان ارشد خود ایده هرگونه مذاکره جدید درباره برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیزش با "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا را رد کرده است، اما ترامپ و دار و دسته‌اش به دلایلی معروف تلاش می‌کنند وانمود کند که مذاکراتی میان طرفین درخصوص مسائل غیرهسته‌ ای در جریان است و امیدوارند که این مذاکرات شامل مسائل هسته‌ای نیز بشود.

العالم- کشکول

تلاش‌های دولت ترامپ برای وانمود کردن وجود مذاکراتی میان ایران و آمریکا، این‌بار به دنبال اقدام ایران به آزادسازی "مایکل وایت" افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، به صورت چشمگیری پررنگ‌تر شده است؛ به گونه‌ای که ترامپ دو بار از ایران به خاطر آزاد کردن وایت تشکر کرد و اظهار داشت این موضوع "نشان می‌دهد که دستیابی به توافق با تهران امری ممکن است"، وی همچنین از ایران خواست الان با او مذاکره کند و منتظر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نباشد؛ چرا که او دوباره در آن پیروز خواهد شد!!.

"برایان هوک" نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران گفت که باب مذاکرات گسترده با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌ اش و مسائل دیگر همچنان باز است ولی مذاکرات فعلا محدود به آزادی زندانیان است.

وی مدعی شد که ترامپ "سال‌هاست که باب را بر روی دیپلماسی باز گذاشته و در همین چارچوب، با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی سه بار دیدار کرد و از این‌رو می‌خواهیم که ایران را ببینیم که دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ می‌دهد."

فراموش نمی‌کنیم که ترامپ در باتلاق کرونا، نژادپرستی، بحران‌های اقتصادی و نیز سیاست‌های داخلی و خارجی شکست‌خورده‌اش و نیز رسوایی‌های اخلاقی، سیاسی و مالی دست و پنجه نرم می‌کند به طناب نجات نیاز دارد و به خاطر حماقتش معتقد است که وانمود کردن به وجود مذاکرات با ایران در پی آزادی وایت می‌تواند در این شرایط بحرانی طنابی نجات برای او باشد. به‌ویژه پس از آنکه ایران سیاست فشار حداکثری ترامپ را با درایت و صبوری شکست داد.

ترامپ با یک اشتیاق وصف‌ناپذیر از ایران تشکر کرد و هوک با التماسی پوست‌کنده که "ایران به دیپلماسی آمریکا با دیپلماسی مشابه پاسخ دهد". در حالی‌که واقعیت آن است که ایران افسر وایت را بعد از اینکه عفو شامل حال او شد، آزاد کرد و هیچ‌گونه عملیات تبادل اسرا بین ایران و آمریکا در جریان نبود؛ موضوعی که از سوی "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت.

بعد از تبادل زندانیان، شمخانی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: "اوضاع ‫ترامپ چه در تقابل‌های بین‌المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش‌افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند."

نکته قابل توجه در اظهارات هوک سخن گفتن او درباره دیپلماسی آمریکا و ضرورت پاسخ ایران با دیپلماسی مشابه به آن است. در حالی‌که جهانیان به خوبی می‌دانند که چگونه ترامپ با قلدرمآبی و دیوانه‌وار به دیپلماسی لگد زد با این توهم، که ایران را از طریق محاصره، تحریم‌های حداکثری و نیز سیاست گرسنه نگه‌داشتن و تهدیدهای نظامی به زانو دربیارد. "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در توییتی خطاب به ترامپ گفته است: " ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست‌جمهوری] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند. مشاوران شما - که اکثرا تا الان اخراج شده‌اند - قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد."

تمامی آنچه که اتفاق افتاد تبادل زندانیان، شامل آزادی افسر وایت در مقابل آزادی پزشک ایرانی "مجید طاهری" بوده و ایران همواره آماده است چنین فرآیندی را به منظور آزادی شهروندانش که توسط آمریکا و یا کشورهای دیگر بازداشت شده‌اند، آزاد کند و به کشور بازگرداند. در واقع، این عملیات انسان‌دوستانه هیچ رابطه‌ای با مذاکرات با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران یا مسائل ایران ندارد و ترامپ مذاکره در این‌باره با ایران را خواب می‌بیند.

تجربه تاریخی ثابت کرده است که ایران سیاست‌های خود را بر اساس "ذائقه" این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور اتخاذ نمی‌کند و هیچ اهمیتی به نتیجه انتخابات آمریکا نمی‌دهد. تمامی روسای جمهور آمریکا، وابسته به هر حزبی که باشند، دشمنی و خصومت علیه ایران را سرلوحه خود قرار دادند؛ چرا که ایران با مواضع سلطه‌طلبانه آمریکا مخالفت و از حقوق ملت‌های مستضعف از جمله ملت فلسطین حمایت می‌کند.

پربیننده ترین خبرها