عرصه لبنان در میانه تصمیمات ملی و طرح های امریکایی

عرصه لبنان در میانه تصمیمات ملی و طرح های امریکایی
يکشنبه 18 خرداد 1399 - 12:08

حوادث اخیر لبنان و برگزاری تظاهرات در پوشش اعتراض به وضعیت معیشتی و سر دادن شعارهایی در تضاد با وحدت ملی ، مبارزه با فساد و بررسی بحران مالی و اقتصادی  سوال هایی را به دنبال داشته است.

العالم _ تحلیل روز

برخی تحرکات که اخیرا برای اندک اعتراض های مردمی بیروت پایتخت لبنان نشان می دهد که برخی از گروه های سیاسی با نفوذ، به حمایت های خارجی تکیه دارند.

با وجود تبلیغات و برنامه های گسترده برای تحریک مردم به منظور تجمع در بیروت ، اما این شهر شاهد تجمع و تحرکات اندکی بود. این امر نشان می دهد که ملت لبنان بسیار بزرگتر و فراتر از این جماعت اندک و نیز برخی افراد صاحب نفوذ نیروها و جریان های سیاسی هستند که متکی به حمایت خارجی هستند .

این تبلیغات گسترده برای شرکت در تجمع در حالی صورت گرفت که اساسا دولت لبنان هم اکنون در تلاش برای رسیدگی و حل و فصل علمی و درست بحران های انباشته شده به ویژه بحران مالی در چارچوب رسیدگی به وضعیت معیشتی و اقتصادی این کشور است.اما این نقشه برای تجمع کردن شمار زیادی از مردم شکست خورد.این امر تاکیدی بر این نکته است که شعار خلع سلاح حزب الله موفق نخواهد بود و هیچ تأثیری در افزایش شمار تظاهرکنندگان نداشته است.

از این رو این جنبش به ایجاد آشوب، شورش و درگیری با نیروهای امنیتی روی آورد و برخی گروه های سیاسی نیز در صدد سوء استفاده از این جنبش و درخواست های مردمی و تصویب قانون خلع سلاح مقاومت و قطعنامه 1559 برآمدند که به اختلافاتی میان گروه های این جنبش منجر شد.

حوادث مرکز بیروت، به ویژه با افزایش تحریم های امریکا و اجرای قانون سزار شاید به افزایش تظاهرات و اختلافات داخلی لبنان بیانجامد که خود اشاره به افزایش تنش ها همزمان با تشدید بحران اقتصادی دارد اما منابع ناظر معتقدند دولت باید هرچه زودتر به این وضعیت که مردم لبنان را هدف قرار داده خاتمه دهد این در حالی است که برخی گروههای داخلی در تلاش برای مانع تراشی برای هرگونه پیشبرد امور و همراستایی با نقشه راه آمریکا هستند که می خواهد لبنان درگیر آشوب و تنش باشد .

این منابع در پایان افزودند میان درخواست قانونی و عادلانه معیشتی و درخواست های مشکوکی که به سود لبنان نیست تفاوت زیادی وجود دارد اما روزهای آتی ، چه تحولاتی در سطوح مختلف به وجود خواهد آمد ؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها