الاخبار بررسی کرد؛

کاهش تعداد کارکنان؛ استراتژی جدید «یونیفل» در جنوب لبنان

کاهش تعداد کارکنان؛ استراتژی جدید «یونیفل» در جنوب لبنان
دوشنبه 19 خرداد 1399 - 17:25

چالشهای مختلفی نیروهای یونیفل در جنوب لبنان را احاطه کرده است که آخرین آن کاهش تعداد کارکنان غیرنظامی لبنانی و خارجی به عنوان مرحله اول است.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان «کاهش تعداد کارکنان؛ استراتژی جدید یونفیل» آورده است: چالشهای مختلفی نیروهای یونیفل در جنوب لبنان را احاطه کرده است که آخرین آن کاهش تعداد کارکنان غیرنظامی لبنانی و خارجی به عنوان مرحله اول قبل از بحث درباره کاهش نیروهای نظامی به عنوان مرحله بعدی است.

این رسانه می‌نویسد: این کاهش نیرو در راستای استراتژی فرماندهی یونیفل است و در سایه باج گیری آمریکا و برخی کشورهای غربی برای تعدیل مأموریت یونیفیل در آستانه تمدید مأموریت این نیروها در لبنان در آگوست آینده در شورای امنیت است.

الاخبار نوشت: آمریکا به تهدیدهای سابق خود مبنی بر کاهش مشارکت در مأموریت ادامه می‌دهد و مدعی است که هزینه‌هایی که صرف این نیروها می‌شود بی فایده است زیرا هیچ پیشرفتی در اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ ایجاد نشده است.

این رسانه آورده است: منابع وابسته به یونیفل تاکید کرده اند که کاهش پرسنل با بخش ترجمه که ۱۱۰ نفر هستند، آغاز خواهد شد و احتمالاً به نصف کاهش خواهند یافت به ویژه که با توجه به اقدامات مربوط به مقابله با کرونا، فعالیتشان کم شده است.

گفتنی است که نیروهای یونیفل در سال ۱۹۷۸ به موجب قطعنامه ۴۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد لبنان شدند. این نیروها از نیروهای نظامی چندین کشور از جمله چین، هند، نپال، اندونزی، فرانسه، ایتالیا، ایرلند و لهستان تشکیل شده‌اند. هدف این نیروها نظارت بر مرزهای لبنان با سرزمین‌های اشغالی و حفظ صلح در این مرزها و ارسال گزارش به شورای امنیت است. به همین دلیل نیز به این نیروها، صلح بانان سازمان ملل متحد گفته می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که مأموریت اصلی این نیروها در لبنان محافظت از صلح و جلوگیری از بروز جنگ و تجاوز به لبنان بود؛ اما از آن زمان تاکنون رژیم صهیونیستی ۲ جنگ را در سال ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ بر لبنان تحمیل کرد.

این جنگ‌ها و همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که عملاً حضور نیروهای یونیفل سبب ممانعت از بروز جنگ در دوره‌های اخیر در لبنان نشده؛ بلکه این قدرت حزب‌الله است که به ویژه پس از جنگ جولای موجب شده تا رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکنون جرأت حمله به لبنان را نداشته باشد.

علاوه بر آن تاکنون نیز واکنش چشم‌گیری از یونیفل در برابر نقض حریم هوایی و زمینی و آبی لبنان توسط رژیم صهیونیستی ندیده‌ایم و همین موضوع نشان می‌دهد این نیروها به شکل کامل در هماهنگی با آمریکا و رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند.

با وجود اینکه عملکرد نیروهای یونیفل اغلب در جهت جانبداری از رژیم صهیونیستی بود، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی به خصوص در سال ۲۰۱۹ تلاش زیادی انجام دادند تا عملکرد این نیروها را تغییر دهند. اکنون ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که ابتکار عمل یونیفل در لبنان را کاملاً در دست گرفته و هدف سنتی خود یعنی تضعیف و در نهایت نابودی حزب‌الله را تحقق بخشند.

منابع لبنانی گزارش می‌دهند که آمریکا و رژیم صهیونیستی درصدد هستند از طریق یونیفل فعالیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان را زیر نظر بگیرند و مانع تقویت توانمندی موشکی آن شوند. در حال حاضر اصلاحاتی که آمریکایی‌ها درباره یونیفل خواستار آن هستند عبارتند از کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد نیروهای آن، تجدیدنظر در وظایف محوله از طریق توسعه مأموریت‌ها به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی را می‌دهد.

در جلسه شورای امنیت که چندی قبل درباره قطعنامه ۱۷۰۱ برگزار شد، بحث سلاح حزب‌الله یک بار دیگر مطرح شده و «یان کوبیچ» هماهنگ‌کننده سازمان ملل در لبنان گزارش خود را ارائه داد و آمریکا هم اعضای شورای امنیت را به بازنگری در مأموریت محوله به یونیفل ترغیب کرد.

مهر

پربیننده ترین خبرها