ناتو: به تلاش برای کنترل تسلیحات با روسیه ادامه می‌دهیم

ناتو: به تلاش برای کنترل تسلیحات با روسیه ادامه می‌دهیم
دوشنبه 19 خرداد 1399 - 21:28

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که رقابت تسلیحاتی جدید خطرناک و پرهزینه خواهد بود و ناتو به تلاش برای کنترل تسلیحات با روسیه ادامه خواهد داد.

العالم - اروپا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز دوشنبه گفت که پیمان آتلانتیک شمالی به مذاکره با روسیه ادامه خواهد داد و برای ایجاد روابط بهتر با مسکو در تلاش برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی آتی میان رقبا تلاش خواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حدود یک سال پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مشارکت روسیه در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به حالت تعلیق در آورد. این اقدام پس از خروج آمریکا از این پیمان صورت گرفت.

خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد سبب شد تا نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز رقابت تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا افزایش یابد.

استولتنبرگ که در یک نشست مجازی در شورای آتلانتیک صحبت می‌کرد، افزود: «ما به مذاکره با روسیه اعتقاد داریم. ما برای روابط بهتر با روسیه تلاش خواهیم کرد.»

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: «ما کاملا به کنترل تسلیحاتی اعتقاد داریم. یک رقابت تسلیحاتی جدید خطرناک و پرهزینه خواهد بود و ما به تلاش سخت برای کنترل تسلیحات با روسیه ادامه خواهیم داد.»

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد اما کشورهای آمریکا و روسیه یازده مرداد ماه سال جاری بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد این پیمان، رسما از آن خارج شدند.

۱۰ سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده نیو استارت معروف شد. این پیمان در حال انقضا است و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها