به این دلایل فشارهای اقتصادی به سوریه ناکام می‌ماند

به این دلایل فشارهای اقتصادی به سوریه ناکام می‌ماند
دوشنبه 19 خرداد 1399 - 21:27

خبر :

درحالی که بناست قانون آمریکایی موسوم به قیصر در هفدهم ماه جاری عملیاتی شود و در شرایط که رشد قیمت لیر سوری مقابل دلار رقم 2500 را تجربه کرده است اما تحلیلگران سوریه معتقدند نظام سوری از این بحران نیز سربلند بیرون خواهد آمد.

تحلیل:

- دو سال پیش رییس جمهور سوریه به هنگام آرام شدن اوضاع نظامی این کشور ضمن دسته بندی بحران های فراروی سوریه، بشکلی ویژه نسبت به حملات اقتصادی و رسانه ای دشمن و لزوم آمادگی جهت حضور در این دو میدان مهم هشدار داد. امروز و با گذشت دو سال از آن هشدارها کاملا این نکته بیش از هر زمان روشن شده است که دشمن در سوریه پس از ناکامی در میدان جنگ نظامی، پیروزی در دو جبهه رسانه ای (جنگ نرم) و اقتصادی را در دستور کار قرارداده است.
- بزرگنمایی برخی اعتراضات پراکنده به وضع معیشتی و تمرکز جدی تبلیغاتی بر آن، دامن زدن به برخی مسائل اساساً خانوادگی حکمرانان سوری و تلاش برای سیاسی کردن و بزرگ جلوه دادن ان، تلاش برای القاء این شبهه که موتلفین سوریه در شرایط جدید نظام سوری را رها کرده اند، تلاش جهت بزرگنمایی تاثیرات قانون آمریکایی قیصر بر آینده سوریه و....جملگی ابعاد مختلف این رویکرد جدید رانشان می دهند
- همه این اقدامات هماهنگ، پرحجم و البته هدفمند و همسو در شرایطی صورت می پذیرد که اولا همراهان سوریه در حمایت از مردم و دولت سوریه به هیچ وجه کوتاه نیامده اند. شاهد این مساله سفرهای مستمر مقامات ایرانی به سوریه (حتی در اوج کرونا) و تعمیق کمک های مستشاری ایران به این کشور است و در عین حال گماردن سفیر روسیه به عنوان مسئول مستقیم و بی واسطه پوتین در امور سوریه از یکسو و مامور شدن دو وزیر خارجه و دفاع روسی با هدف تعمیق روابط میان دو کشور می باشد. ثانیا واقعیت آن است که قانون قیصر هر تاثیر محتملی را که بایستی بر اقتصاد سوریه می گذاشت در شرایط جدید گذاشته است و لذا نباید منتظر بروز اتفاق خاصی در اقتصاد سوریه در آینده بود. ثالثا با توجه به تغییرات جدید در قانون اساسی روسیه و به حاشیه رانده شدن غربگرایان در این کشور و همچنین با توجه به اصرار مقامات کرملین بر استمرار این رویکرد بسیار دور از ذهن است روزی تصور شود که پرونده سوریه روی میزی از جنس مذاکره و معامله با دشمنان سوریه قرار داده شود. افزون بر این ملت سوریه در خلال 8 سال جنگ و تحریم نشان دادند که به میزانی از اقتدار رسیده اند که حتی بی نیاز از کمک های خارجی بتوانند آینده و استقلال سیاسی خود را صیانت کنند.
- نظر به آنچه گذشت روشن است که فشارهای روانی و اقتصادی حتما در عزم ملت سوریه و دولت حاکم تاثیر اساسی نخواهد گذاشت چرا که از یکسو جماعت خارجی برخلاف گذشته نسبت به کارایی معارضه مسلح که اصلی ترین عامل ایجاد بیثباتی در سوریه بودند امیدوار نیستند و در عین حال به این باور قطعی رسیده اند که در ترجیح بین دو مقوله تحمل فشارهای اقتصادی هدفمند خارجی و بازگشت جنگ و بحرانی جدید و البته مستمر به کشورشان مقاومت در برابر شرایط ناپایدار ناشی از فشار اقتصادی را انتخاب کنند.
- بی شک تشدید حملات رژیم اسرائیل به سوریه در شرایط جدید نیز در سایه این رویکرد روانی صورت می پذیرد که به مردم سوریه تفهیم شود تمرکز بر فشارهای اقتصادی همراه با درگیری نظامی آینده محتوم حمایت مردم از دولت قانونی این کشور است. اما آنچه مسلم است اینکه مردم سوریه بیش ازهرکس و هر چیز اسرائیل را دشمن درجه یکی قلمداد می کنند که زخم ناشی از اشغال جولان به عنوان مشخصه اساسی این رژیم نفرت افزای لحظه به لحظه مردم سوریه است.

پربیننده ترین خبرها