پاریس: ایران فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند

پاریس: ایران فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 13:02

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواست به تعهدات کامل برجامی برگردد.

العالم - ایران

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری فوری و کامل ایران با آژانس را خواستار شد.

به گزارش سایت وزارت خارجه فرانسه از سخنگوی این وزارتخانه سوال شده است: «بنا بر جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران دارد به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد و همچنین از دادن اجازه دسترسی به بازرسان به سایت‌هایی که فرض شده از آنها برای فعالیت‌های مشکوک در گذشته استفاده شده، امتناع می‌کند. شما چطور می‌خواهید ایران را به از سرگرفتن پایبندی به تعهداتش مجاب کنید چرا که تلاش‌های سه کشور اروپایی از ابتدای سال جاری شامل فعال کردن مکانیسم حل اختلاف برجام نتایج ملموسی نداشته است؟»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ، مواضع یکجانبه پاریس در قبال برجام را تکرار کرد و اشاره‌ای به عدم اجرای تعهدات سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در خصوص جبران خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق نکرد.

این مقام فرانسوی گفت: «ما تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام را مطالعه کرده‌ایم که تایید می‌کند نقض توافق هسته‌ای برجام توسط ایران ادامه دارد. ما همچنان به برجام کاملا متعهد هستیم، (برجام) یک عنصر کلیدی در معماری جهانی عدم اشاعه و تنها راه برای اطمینان از صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه هسته‌ای ایران است. به همین دلیل، ما به همراه شرکای سه کشور اروپایی 14 ژانویه مکانیسم حل اختلاف را کلید زدیم تا محلی برای گفت‌وگو در چارچوب دقیق توافق فراهم کنیم و هدف از این کار یافتن راه حل برای حفظ (برجام) بود. این گفت‌و‌گو به صورتی گسترده بین شرکای برجام و همچنین در سطوح دوجانبه بین سه کشور اروپایی، روسیه و چین و با ایران در حال انجام است تا از بازگشت ایران به پایبندی کاملش به تعهدات برجامی اطمینان حاصل شود».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گزارشی ویژه درباره عدم همکاری ایران در رابطه با وظایف شفاف سازی و راستی آزمایی منتشر کرد. ما درباره مشکلات گزارش شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با توانایی برای انجام بازرسی‌هایش نگران هستیم. ما به اتفاق شرکایمان از ایران می‌خواهیم کاملا و فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و حمایتمان را از کار تخصصی و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار می‌کنیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود با اشاره به تولید ۱۳۵۶.۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۴.۵ درصد در ایران اعلام کرد که در آخرین راستی آزمایی این سازمان، مقدار آب سنگین نیز به ۱۳۲.۶ متریک تن رسیده است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره لزوم بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی در شرایطی صورت گرفته که این کشور به همراه آلمان و انگلیس، به تعهداتشان در این توافق و وعده‌های مکررشان به ایران درباره جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام عمل نکرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها