مذاکرات عراق – آمریکا اولین آزمون خارجی کاظمی

مذاکرات عراق – آمریکا اولین آزمون خارجی کاظمی
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 20:50

العالم _ عراف

خبر:

فردا اولین جلسه از مذاکرات موسوم به استراتژیک میان نمایندگانی از عراق و آمریکا به شکل ویدئو کنفرانس برگزار می شود.

تحلیل:

- در حالی که همچنان دستور جلسه فردا به شکلی روشن و دقیق اعلام نشده است و گمان می رود بحث ها متمرکز بر تعیین موضوعاتی برای گفتگو در جلسات آینده باشد اما آنچه بیش از هر چیز در محافل سیاسی و رسانه ای داخل عراق جلب توجه می کند نگرانی هایی است که متوجه ترکیب هیات عراقی است. بر این اساس چهره هایی در داخل عراق مانند هوشیار زیباری و ... رسما اعلام کرده اند در ترکیب تیم عراقی مذاکره کننده نسبت به تیم آمریکایی حساسیت و دقت های لازم صورت نپذیرفته است. این در حالی است که چهره های نزدیک به دولت عراق ترکیب مذکور را کاملا مناسب حضور در این مذاکرات معرفی واز آن دفاع می کنند.

- اگر چه امریکا این روزها به شدت درگیر ناآرامی های داخلی گسترده، مشکلات عدیده اقتصادی و بالاخره بحران کرونا است اما برخی تحلیلگران مشکلات دولت عراق را افزون بر کرونا متوجه فعال شدن مجدد داعش در این کشور وشرایط نامطلوب اقتصادی می دانند و با این نگاه نگران آن هستند که خروجی مذاکرات پیش از آنکه بر محورهایی از جنس اخراج اشغالگران از آمریکا متمرکز شود به سوی مسائل اقتصادی منحرف شود و از این دایره فراتر نرود. این در حالی است که پیشنهاد برگزاری این مذاکرات از سوی آمریکایی ها و متعاقب آن فعال شدن پرحجم داعش در عراق این فرضیه را به واقعیت بسیار نزدیک معرفی می کند.

- مسائلی چون اعلام معافیت چندماهه عراق از تحریم ایران در آستانه کسب رای اعتماد دولت جدید از سوی آمریکا در کنار واگذاری اداره پایگاه های نظامی مشترک از سوی آمریکایی ها به عراق و تجمیع نیرو و تجهیزات امریکایی در چند پایگاه مهم و بالاخره اظهار نظر اخیر ترامپ در خصوص حمله بوش به عراق در سایه ادعاهایی دروغین، جملگی مسائلی هستند که نگرانی ها را نسبت به مذاکرات و خروجی آن تشدید کرده است صاحب نظران مسائل عراق در مواجهه با این اقدامات و اظهارات بیان میدارند اتخاذ چنین رویکردهایی جز با هدف اعمال سیاست فریب صورت نپذیرفته و نمی پذیرد.

- دعوت به هوشیاری در مواجهه با سیاست های امریکا در عراق در این مذاکرات در حالی مورد تاکید قرار می گیرد که پیش بینی می شود این مذاکرات تا زمانه برگزاری انتخابات امریکا در سوم نوامبر امسال استمرار داده شود و کاخ سفید همه تلاش خود را برای بهره گیری سیاسی از آن و درخدمت پیروزی ترامپ به کار گیرد.

- بی شک نحوه حضور و البته میزان توفیق دولت یکساله عراق در این مذاکرات هم محک سنجشی برای قابلیت های کاظمی خواهد بود و هم امکان قضاوت برای مردم عراق درخصوص رویکردها واندیشه های او را فراهم خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها