گوشه هایی از زندگی «دکتر رمضان شلح» از زبان برادرش در گفتگو با العالم؛

نقش رمضان شلح در نزدیک کردن جهاد اسلامی و حماس/ دکتر رمضان با عماد مغنیه و حاج قاسم و نیروی قدس ارتباط  میدانی داشت/ انتخاب «زیاد النخاله» در فرآیندی کاملا دموکراتیک صورت گرفت

نقش رمضان شلح در نزدیک کردن جهاد اسلامی و حماس/ دکتر رمضان با عماد مغنیه و حاج قاسم و نیروی قدس ارتباط  میدانی داشت/ انتخاب «زیاد النخاله» در فرآیندی کاملا دموکراتیک صورت گرفت
چهارشنبه 21 خرداد 1399 - 22:45

محمد عبدالله شلح، برادر مرحوم رمضان شلح، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با شبکه العالم تاکید کرد که برادرش مرحله ی جدید از همکاری میان طرف‌های محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را شکل داد و این همکاری دلیل پیروزی‌های مقاومت فلسطین شد.

العالم - فلسطین اشغالی

محمد شلح در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت که دکتر رمضان شلح بعد از دیدار با "فتحی الشقاقی" بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی، حیاتش به این سه موضوع مزین و محدود شد: " اسلام، فلسطین و جهاد". در این دیدار تأکید بر این بود که فلسطین از طریق اسلام و جهاد پیروز می‌شود لذا در ذهن دکتر شقاقی و دکتر رمضان و دوستان شان در شهر الزقازیق (شهری که رمضان شلح در دانشگاه آن تحصیل کرد) ایده ای جدید مبنی بر تأسیس جنبشی جدید شکل گرفت، به ویژه آنکه در آن زمان سازمان آزادی‌بخش بدون داشتن رویکرد اسلامی، با رژیم اشغالگر مبارزه می‌کرد؛ همان‌طور که امروزه اخوان المسلمین رویکرد اسلامی دارد ولی منطق مقاومت ندارد. از این‌رو فتحی الشقاقی تصمیم گرفت این دو تفکر را ادغام کند و جریان جدید مقاومت را تشکیل دهد؛ بدین ترتیب جهاد اسلامی با رویکردهای اسلامی شکل گرفت و مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت.

** دکتر رمضان شلح و پیوست به جریان مقاومت

محمد شلح افزود: وقتی دکتر رمضان، تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند، پدرم انتظار داشت که پسرش در مرکز یا موسسه ای مشغول به کار شود و از لحاظ مالی به خانواده کمک کند، اما وقتی پدرم متوجه شد که رمضان، عزم خود را برای حرکت در مسیر مقاومت جزم کرده و به دنبال گسترش این طرح است، به هیچ وجه، وی را از راهش بازنداشت و به مسائل مادی توجه نکرد. درنتیجه، رمضان هم، تمام هم و غم خود را در مسیر مقاومت به کارگرفت، این درحالی بود که بعد از فارغ التحصیلی و گرفتن دکترا در اقتصاد اسلامی توانست که در بخش مطالعات خاورمیانه و اقتصاد اسلامی در دانشگاه آمریکایی کار کند، وی می توانست مردی ثروتمند باشد و برای خانواده اش پول های زیادی را خرج کند، اما انتخابش این بود که الگویی برای نسل های آینده باشد و جریان و جنبشی مقتدر را در جهاد اسلامی ایجاد کند و این دنیا را برای مردم آن بگذارد و این ویژگی رمضان شلح بود.

** رمضان شلح به هیچ وجه به مسائل مالی و مادیات توجه نمی کرد

برادر مرحوم رمضان شلح خاطرنشان کرد: مثلا دوسال پیش، رمضان حالش خوب نبود و به بیمارستان برای ملاقات وی رفتم و به او گفتم که ممکن است حالش بدتر شود و از او خواستم با توجه به شرایطی که داشت، تکلیف برخی مسائل را درباره خانواده و فرزندانش مشخص کند و آینده فرزندان و دخترانش را حفظ کند ، اما متوجه شدم که دکتر رمضان هیچ زمین یا ملکی را در هیچ نقطه ای از دنیا ندارد و به من گفت که اصلا هیچ وقت در محاسبات خود به چنین چیزی فکر نکرده است و به من گفت که من راهم را با خدا و با مقاومت مشخص کرده ام.

وی افزود: یک بار خالد البطش با وی درباره موضوع حقوق برخی از فرماندهان و جوانان مزاح می کرد، دکتر رمضان تعجب کرد و گفت آیا مساله حقوق فلان فرمانده و فلان شخص برای تو عجیب نیست، من همان حقوق آن ها را می گیرم، درحالیکه دبیر کل هستم . وی به هیچ وجه به مسائل مالی و مادیات توجه نمی کرد.

** نقش رمضان شلح در نزدیک کردن جهاد اسلامی و حماس

برادر دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پاسخ به سوالی درباره نقش رمضان شلح در نزدیک کردن جهاد اسلامی و حماس در سال 2015 گفت: گروه های فلسطینی را در چندین نشست، زیر نظر داشتم، وی در همه نشست ها همان طور که همه رهبران گروه ها می گویند، حرف آخر را می زد و هر وقت گروه ها درباره امضای توافقی به مشکل می خوردند، حرف اخر حرف ایشان بود.

** حقوق فلسطینیان دغدغه اصلی مرحوم عبدالله شلح

محمد شلح افزود: وی به گونه ای وارد عمل می شد که وضعیت به نفع همگان پیش می رفت و وی با افکارش همه را متعجب می کرد و همه به این مساله اعتراف داشتند. زیرا وی نیت خیر داشت و این مساله به ویژه در شرایط "اختلافات داخلی فلسطینی ها" کاملا آشکار بود، زیرا رمضان طرفدار طرح سازش نبود تا از سوی کسی مورد سرزنش قرار گیرد و حتی طرف حماس هم که بر باریکه غزه سلطه پیدا کرد، نبود، با وجود این که حماس در دایره مقاومت بود، وی حتی گاهی حماس را تحت فشار قرار می داد تا به خواسته های همه فلسطینی ها و توافق فلسطینی ها توجه کند.

** رمضان شلح منشور جهاد اسلامی را تغییر داد

وی درباره انتخاب رمضان شلح به عنوان دبیر کل جهاد اسلامی گفت: انتخاب رمضان به عنوان دبیر کل جهاد اسلامی با اتفاق نظر همه صورت گرفت و حتی دکتر فتحی الشقاقی توصیه کرده بود که رمضان جانشین وی باشد؛ رمضان به مدت حدود 23 سال، پرچمدار بود و طی این مدت توانست، استراتژی سیاسی و نظامی را تدوین کند و گردان های قدس را تاسیس کرد و در دوره وی، چندین عملیات قهرمانانه اجرا شد که وی طی 23 سال بر آن ها شخصا نظارت می کرد تا جایی که ملت فلسطین و هم پیمانان به اقتدار جهاد اسلامی، اطمینان بسیار پیدا کردند، وی در دوران بیماری ، خواهان برگزاری انتخابات شد و منشوری جدید را برای جنبش جهاد اسلامی نوشت و برخی از اصلاحات را در منشور این جنبش و اصول و مفاهیم آن ایجاد کرد که با جان و دل آن را حفظ خواهیم کرد.

** زیاد النخاله به رویکرد شلح کاملا پایبند است

وی تاکید کرد رهبری فعلی جهاد اسلامی، به رویکرد دبیر کل سابق این جنبش کاملا پایبند است.

محمد شلح گفت : برخی از گروه های فلسطینی تلاش می کنند تا این روند دموکراتیک را در داخل جنبش تقلید کنند، در نتیجه، انتقال رهبری با آرامش و در زمان حیات ایشان به زیاد النخاله منتقل شد و تجربه جهاد اسلامی، موفقیت آمیز بود و انتخابات برگزار شد و هر چهار سال انتخابات برگزار می شود و ما به آن پایبند هستیم و نتایج انتخابات را به عنوان یک فرایند کاملا دموکراتیک قبول داریم، ما به عنوان یک جنبش مقاومت، همه در صفی واحد قرار داریم.

** گروه های فلسطینی امروز در برقراری روابط با ایران و محور مقاومت از یکدیگر پیشی می گیرند

وی درباره رابطه رمضان شلح با محور مقاومت و نقش وی در تحکیم پایه های این رابطه مستمر که جهاد اسلامی را یکی از مهم ترین پایه های این محور قرار داده است، گفت: با وجود اینکه جهاد اسلامی، در آغاز روابط با جمهوری اسلامی ایران، بهای سنگین را پرداخت کرد و در اوایل این ارتباط، به تشیع متهم شد و آن در اوایل انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بود، عرب ها و اهل تسنن، انتظار چنین رابطه ای را نداشتند، اما نگاه جهاد اسلامی از زمان فتحی الشقاقی و پس از آن دکتر رمضان، در طول این سال ها، کارآمدی و لیاقت خود را ثابت کرد تا جایی که همه گروه های مقاومت امروز در برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران و به ویژه محور مقاومت در سوریه و لبنان از یکدیگر پیشی می گیرند، ما در این زمینه، سردمدار هستیم و به این مساله افتخار می کنیم، با وجود اینکه بهای گزاف را پرداخته ایم، اما همه به سلامت و نگاه عمیق و درست دکتر رمضان اقرار کرده اند.

** روابطی مستحکم میان سیدحسن نصرالله و دکتر شلح وجود داشت

وی در خصوص ارتباط میان جهاد اسلامی و حزب الله لبنان اظهار داشت: چند روز پیش، بیانیه حزب الله و سید حسن نصرالله دبیر کل این حزب را درباره رمضان شنیدیم. وی درباره شخصیت رمضان شلح صحبت کرد. روابطی مستحکم میان دو طرف حتی در زمان جنگ علیه لبنان وجود داشت . سید حسن گفت که رمضان شلح، نام این جنگ را "وعده محقق" انتخاب کرد، دکتر رمضان با عماد مغنیه و حاج قاسم و نیروی قدس ارتباط میدانی داشت و وی با لباس نظامی حضور می یافت.

برادر دکتر رمضان شلح افزود: چند روز پیش جنبش جهاد اسلامی، تصاویری را از دکتر رمضان و ابوطارق منتشر کرد که رمضان در مانورهای نظامی نیروهای رزمنده باریکه غزه در ایران حضور داشت. دکتر رمضان شخصا بر نحوه آموزش این جوانان نظارت داشت، حتی ما نتیجه این آموزش ها و موفقیت آمیز بودن آن را مشاهده کردیم و همه این ها حاصل تلاش های محور مقاومت و حزب الله بود.

پربیننده ترین خبرها